Americká společnost kgb, která v několika evropských zemích provozuje informační a asistenční služby, obvinila českou telekomunikační firmu Telefónica z okopírování její reklamy.

Společnost kgb kvůli tomu zaslala stížnost české Radě pro reklamu (RPR), jejíž arbitrážní komise námitky částečně uznala. Informuje o tom RPR na svých internetových stránkách.

Americké kgb vadí, že v reklamní kampani Telefóniky na informační a asistenční službu 1188 od roku 2008 vystupovali dva muži oblečení v bílých kostýmech s černými pruhy a červenými čísly 11 a 88 na hrudi. Podobný motiv ale pro svoji kampaň na linku 118 118 už v roce 2002 zvolila kgb, která proto letos Telefóniku vyzvala, aby přestala dvojici mužů v reklamě používat, a zároveň zaslala stížnost RPR.

Americká firma v Česku nepodniká

"Celková podobnost marketingové koncepce, stylu a ztvárnění obou posuzovaných kampaní je očividná. Kampaň 11 88 bez jakékoli pochybnosti napodobuje kampaň 118 118, a to zejména tím, že v očividně nadsazeném retro stylu využívá dvojice mužských postav s čísly na jejich oblečení," stojí ve stížnosti kgb.

Telefónica ale odmítla, že by reklamní kampaň okopírovala od americké kgb, která v Česku navíc nepodniká.

"Zadavatel trvá na tom, že koncept zvolené reklamní kampaně je zcela osobitý a jedinečný a podle ujištění reklamní agentury EURO RSCG vychází z jejího vlastního tvůrčího úsilí," stojí v zápisu arbitrážní komise RPR.

Reklama Telefóniky na asistenční službu 11 88 podle verdiktu arbitrážní komise RPR neporušila zásady čestného soutěžení, jelikož americká kgb v ČR nevyvíjí obchodní aktivity. Komise ale dala americké kgb zapravdu v tom, že reklama Telefóniky porušuje oborová pravidla, podle kterých reklamy nesmí být podobné.

RPR je profesní nestátní neziskovou organizací, která nemůže udělovat finanční pokuty či jiné sankce. Rada vydává pouze rozhodnutí, která mají formu doporučení. Arbitrážní komise může rozhodnout, že dotyčná reklama je závadná například proto, že je klamavá, zavádějící nebo neetická, popřípadě že porušovala jiná pravidla pro reklamu.