Mobilní telefony jsou nepostradatelným pomocníkem každého podnikatele. Čím dál častěji neslouží jen jako nástroj pro komunikaci s okolím, ale jako zápisník, seznam dat či emailová schránka plná důležitých informací. Co ale dělat a jak svá data ochránit v případě ztráty nebo krádeže takového zařízení?

První krok? Zablokovat

Pokud o mobil přijdete, pak prvním krokem je jednoznačně blokace SIM karty, kterou provedete přes infolinku operátora nebo navštívením značkové prodejny. U Vodafonu lze blokovat kartu i v samoobsluze na internetu.

Potřebujete zablokovat SIM kartu? Na jaká čísla volat?
O2  800 020202 nebo *11 (v síti O2) nebo pro firmy 800 203203 
T-Mobile  603 604644 nebo 4644 (z mobilního telefonu v síti T-Mobile)
Vodafone  800 770077 nebo *77 (z mobilního telefonu v síti Vodafone)

V případě krádeže ji nahlašte na Policii ČR, která telefon zařadí na tzv. blokační listinu. "Tím, že se telefon dostane na listinu zcizených telefonů, je blokován ve všech sítích a jeho zneužití je minimalizováno,“ říká Martina Kemrová, tisková mluvčí T-Mobile.

Pokud se obrátíte na policii, aby váš mobil zablokovala, pak budete muset prokázat vlastnictví telefonu prostřednictvím účtenky či faktury nebo obalu či záručního listu s výrobním číslem IMEI  - Mezinárodní identifikace mobilních zařízení ("výrobní číslo" mobilního telefonu).

Právnická osoba musí předložit písemnou žádost podepsanou statutárním orgánem a opatřenou razítkem

15 místné číslo je ve tvaru: IMEI = aaaaaabbccccccd, kde
a = TAC (Type Approval Code - kód schváleného typu) b = FAC (Final Assembly Code - konečný montážní kód), c = SNR (Seriál NumbeR - sériové číslo), d = SP (SPare - rezerva)
Za jedinečnost čísla je odpovědný výrobce.
Další tipy

Jak používat mobilní zařízení ve firmě

  • Zveřejněte pravidla správného používání mobilních zařízení tak, aby každý zaměstnanec znal pravidla hry. Ta by měla mimo jiné zahrnovat pravidla pro fyzickou bezpečnost (např. kde lze zařízení uchovat, není-li zrovna používáno) i pravidla pro používání hesel, pro přístup k firemním systémům nebo pro používání aplikací třetích stran.
  • Přidělte každému přístroji identifikační číslo, abyste jej mohli snáze spravovat a případně sledovat, kdo jej má právě v užívání.
  • Zajistěte, aby ani v případě ztráty nebo krádeže zařízení neunikla ven citlivá firemní data.
  • Zajistěte pravidelné zálohování dat ze zařízení. Případně upozorněte uživatele soukromých zařízení, že soukromou část dat si musejí zálohovat sami.
  • Zajistěte bezpečnost přístupu z mobilních zařízení k firemním systémům, např. prostřednictvím VPN.
  • Zahrňte mobilní zařízení do svého softwarového auditu a nezapomeňte na updaty a záplatování mobilních operačních systémů a aplikací.
  • Zvažte potřebu instalace antimalwarového softwaru na mobilní zařízení a pokud usoudíte, že je s ohledem na nastavení pravidel potřebný, zajistěte jeho instalaci a správu.

Policie ČR je oprávněna požadovat na provozovateli veřejně dostupné telefonní služby znemožnění nebo obnovení provozu odcizeného mobilního telefonu ve veřejné síti GSM všech operátorů působících na území České republiky.

Zda je váš mobil evidován jako odcizený a jeho provoz je blokován ve všech sítích mobilních operátorů, si můžete ověřit ZDE. Stačí zadat jen prvních 14 číslic IMEI.

V případě, že získáte zpět váš blokovaný mobilní telefon, obraťte se na nejbližší oddělení Policie ČR a požádejte o jeho odblokování. Policie ČR neprovádí automatické odblokování mobilních telefonů.

Jak si mohu data zachránit?

Na ochranu dat je potřeba myslet předem a průběžně je zálohovat. Pokud jsou informace uloženy jen v mobilu, pravděpodobnost jejich záchrany je minimální, téměř nulová.

Zálohování je možné zajistit buď prostřednictvím služeb u svého operátora, pomocí aplikací nebo přes synchronizační programy s PC, případně přes některou z cloudových služeb. V případě iPhone je to iCloud nebo u Androidu synchronizace s Google účtem či Google Drive a u telefonů Nokia můžete využít SkyDrive.

T-Mobile například nabízí službu „Záloha kontaktů“. Všechna osobní data jako kontakty, kalendář a úkoly jsou uložena u T-Mobile. V případě ztráty, odcizení, poruchy či koupě nového mobilního telefonu si data jednoduše nahrajete do nového přístroje.

Zbývá vám ještě 30 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se