Mobilní operátor Vodafone zavede od 27. srpna jako první na trhu účtování po vteřinách. Dosud všichni operátoři počítali cenu hovorů po minutách.

S vteřinovým účtováním mohou zákazníci ušetřit až třetinu nákladů, protože nyní platili za každou započatou minutu volání. Uvedli to na pondělní tiskové konferenci zástupci firmy.

Vodafone dosud používal tarifikaci 60+1, tedy pokud je hovor kratší než minuta, a těch je nejvíc, zaplatí vždy celou minutu. Po první minutě bylo volání účtované po vteřinách. Konkurenční Telefónica účtuje každou započatou minutu, T-Mobile po první minutě každých započatých 30 vteřin.

Ani jeden z konkurentů o zavedení vteřinové tarifikace neuvažuje.

"Naše tarify mají stále více flatovou podobu - neomezené jednotky za paušál, takže způsob účtování nehraje v jejich případě tak velkou roli," uvedl Jiří Janeček z T-Mobilu. Podobně reagovala Telefónica.

Info

Cena minuty hovoru se obecně na českém trhu tarifních zákazníků pohybuje kolem čtyř korun a téměř dvě třetiny hovorů nejsou delší než dvě minuty. Do minuty se vejde asi polovina volání. Při 45 vteřinovém hovoru by zákazníka Vodafonu vyšly náklady na zhruba tři koruny, u konkurence o korunu více. Při hovoru o délce jedné minuty a 15 vteřin by pak zaplatil u Vodafonu pět korun, u T-Mobilu šest Kč a u Telefóniky osm Kč.

"Proti konkurenci nabízíme už v základním tarifu volání do vlastní sítě o víkendech a svátcích zdarma, ve vyšších tarifech přitom rozsah výhody významně roste. Ve volných pásmech, tedy ve výhodě nebo v rámci volných minut, probíhá v síti O2 zhruba 70 procent všech hovorů," uvedl mluvčí O2 Hany Farghali.

Vodafone nabídne tři nové tarify, které poskytnou 6000, 18 000 nebo 36 000 vteřin hovoru za 599 až 1499 Kč. Volné vteřiny bude možné použít i pro volání do 29 zemí.

Operátor zároveň u všech nových tarifů nabídne bezplatné SMS. Cena minuty hovoru nad rámec volných jednotek v balíčku po tuzemsku bude 4,99 Kč a do zahraničí 11,40 Kč.

Pro podnikové zákazníky Vodafone připravil rovněž vteřinové účtování, k tomu bezplatné volání v rámci firmy.

"Tento typ účtování je férový vůči zákazníkům a zároveň je to správný směr, kterým by se měl trh nyní vyvíjet," uvedl viceprezident pro nefiremní zákazníky Vodafonu říká Mario Mele.

Vodafone zároveň prodlouží nutný úvazek zákazníka pro získání dotovaného telefonu ze šesti měsíců na 24 měsíců.

Mobilní operátor Vodafone Czech Republic je od roku 2005 součástí Vodafone Group. V České republice poskytuje služby pro více než 3,3 milionu zákazníků.