Přesvědčilo mne o tom nedávné premiérové ocenění dvou českých šéfkuchařů michelinskou hvězdou. Oba ocenění v řadě rozhovorů jmenovali faktory úspěchu velmi podobné těm, které uváděli respondenti globální studie CEO Study.

Roman Paulus i Oldřich Sahajdák vyzdvihovali důležitost celého týmu pro úspěch své restaurace, zmiňovali potřebu na sobě neustále tvrdě pracovat a také nutnost nepřetržitého hledání nových postupů a receptur.
V tom se nijak neliší od generálních ředitelů a ředitelek, kteří se letos zapojili do rozsáhlého celosvětového průzkumu IBM. Také podle nich jsou totiž pro úspěšnou spolupráci a orientaci ve stále složitějším podnikatelském prostředí klíčové kreativita, komunikace, flexibilita a inovace. O tom, že třeba dobrý time management je důležitý nejen pro firmu, ví své každý zákazník čekající dlouho mezi předkrmem a hlavním chodem.

Podstatnou vlastností špičkového manažera je schopnost naslouchat svému okolí – kolegům i zákazníkům. V tom je role šéfkuchaře přece jen snazší. Může vyjít z kuchyně a promluvit se zákazníky. S nasloucháním „hlasu trhu“ a „hlasu vlastní firmy“ to mají manažeři o něco složitější, obzvlášť pokud jde o organizace regionální či dokonce globální.
Pomyslnou pomocnou ruku jim naštěstí nabízejí informační technologie, na nich založené sociální sítě a vyspělé analytické nástroje, které jsou schopné poskytnout odpovídající datový „digest“. Právě v plném využití sociálních sítí vidí většina vrcholových manažerů budoucnost a klíčový faktor pro úspěšné fungování firem.

Více informací o přínosech CEO Study naleznete na ibm.com/cz/ceostudy2012

Vladek Šlezingr, generální ředitel IBM Česká republika