Firmy se potýkají s neustálým růstem objemu dat, přinášejícím nutnost stále větších výdajů na budování a provoz datových center. Výdaje firem na IT však stagnují nebo mírně klesají. Zůstává tedy méně peněz na investice do nových technologií. Bude tento trend pokračovat?

IT donedávna fungovaly pouze jako podpůrná část firmy. Nyní se to však začíná měnit. IT se stávají partnerem nebo dokonce centrem firemní infrastruktury. Svět IT za posledních několik let velmi vyspěl a stává se klíčovou komoditou, na které závisí úspěch firmy.

Je to tedy tak, že IT se stává uvnitř firmy mnohem více viditelným?

V okamžiku, kdy firma řeší nějaké strategické plány do budoucna, měl by se na rozhodování podílet někdo, kdo je zodpovědný za technologie. Pokud chce firma nasazovat nové systémy a aplikace, musí začlenit IT do poradních hlasů. IT se navíc stává neoddělitelnou součástí oblastí, kde dosud nebylo považováno za klíčové – například v marketingu.

Podílejí se už nyní IT ředitelé na rozhodovacím procesu?

Na rozvinutějších trzích už je to skoro standardem, v Česku tato chvíle právě přichází.

Mění se v této souvislosti i role dalšího managementu? Řeší například marketingoví ředitelé IT více než v minulosti?

IT v roli inside 2Dříve měli jednotliví ředitelé svoji vlastní strategii. Se všemi těmito strategiemi se musela IT oddělení vypořádat, aby dokázala obsloužit požadavky, které se na něj valilo z ostatních částí firmy. IT fungovalo pouze jako podpora všem ostatním a nesmělo do ničeho mluvit. Díky tomu se IT stávalo úzkým hrdlem. Nedávno jsem se setkal například s tím, že vedení firmy rozhodlo o nákupu informačního systému, aniž by to předem konzultovalo s IT ředitelem a následně od něj chtěli, aby tento systém do druhého dne zprovoznil. Takto by to ve firmě fungovat nemělo. IT musí být připraveno, ať už z pohledu hardware nebo lidských zdrojů. IT systém nasadí, odladí, otestuje a teprve poté ho pouští do produkčního prostředí. Pokud se jedná o složitý systém, tak tato fáze může trvat i rok. Je v tom zahrnuto objednání, konzultace, příprava hardwaru a dokoupení hardwarových komponent atd.

Nové expertní integrované systémy přinášejí lék na podobné problémy. Jakákoliv aplikace, kterou si firma zakoupí, se dá velmi rychle a snadno nasadit do produkčního prostředí. To co dříve trvalo roky, lze zvládnou v řádu týdnů.

Nemohou paradoxně tyto nové technologie lidem, kteří pracují v IT uškodit v tom smyslu, že přijdou o práci?

Díky tomu, že se IT stává klíčovou komoditou, přestává být potřeba lidí, kteří dělají podporu. Tito lidé se mohou využít právě na nasazování a provozování nových systému. Dnešní doba se posouvá z hardwarového pravěku k softwarové budoucnosti. Hardware už je opravdu komodita.

Říkal jste, že IT se dostává do popředí a už neplní jen podpůrnou funkci. Porostou v souvislosti s tímto trendem i výdaje na IT? Půjde na IT více peníz, které mají v rozpočtech ostatní firemní oddělení?

Dostávat více peněz je samozřejmě snem každého ředitele. IT manažeři měli problém obhájit si, proč potřebují tolik peněz. Díky novým technologiím ale dokážou přesně říci, kolik jednotlivá oddělení z pohledu IT stojí firmu peněz. Dostávají tak do ruky jednoduchý nástroj, aby si mohli říci o více peněz a to nejenom od vedení firmy, ale i od jednotlivých oddělení, které potřebují technologie k tomu, aby přinesly firmě užitek.

Platí to obecně ve všech firmách?
Liší se to firma od firmy a skoro si dovolím říci, že to souvisí se silou osobnosti IT manažera. Tam, kde je šikovný IT manažer, jsou prostředky na správu a chod systému mnohem nižší než prostředky, které se investují do nasazování a provozu klíčových aplikací a systémů.

Proč bych jako majitel firmy měl investovat do privátního cloudu, když můžu využít veřejný cloud?
Ne každá firma je vhodná pro obě formy cloudu, ať už pro privátní nebo ten veřejný. Veřejný cloud je vhodný pro menší firmy, které mají IT člověka, který pracuje pro deset firem a dochází do firmy jednou za týden, aby udělal nějakou údržbu. Problém nastává, když se něco v té síti stane a zmiňovaný člověk není dostupný. Taková firma by měla zvažovat možnost využití veřejného cloudu.

Řešení pro privátní cloud se vyplatí spíše středním a větším firmám. Privátní cloud si nasadí firma, která ví, že to pro ni dává smysl a jejíž firemní prostředí se hodí do privátního cloudu. Privátní cloud má například vliv i na účetnictví, firma jej totiž vykazuje jako provozní náklad.

IBM není jediná firma, která nabízí konvergované systémy. Co bude do budoucna rozhodujícím faktorem pro úspěch konvergovaných systému?

IT v roli insideKonvergované systémy mají své výhody, ale předpokládáme, že přijde spíše éra integrovaných expertních systémů. Konvergované systémy jsou složeny z komponent různých výrobců. IBM jde u expertních integrovaných systémů cestou, že nabídky odladěného hardware od jednoho výrobce. Hardware od jednoho výrobce dává zákazníkovi jistotu, že je to koncept, ve který v IBM věříme. Investice do vývoje nových Pure Systems přišly IBM včetně akvizic na téměř 3 miliardy dolarů. Díky integrovaným komponentám a jednotnému managementu nemusí administrátoři studovat každou součást systému, nemusí ověřovat kompatibilitu. Mají od IBM jednoduše garanci, že všechny komponenty jsou kompatibilní.

Firma si buď systém může postavit sama z komponent, které dodáváme, nebo si pořídí hotový produkt sestavený přímo v továrně IBM. Zákazníkovi pak dodáme hotový integrovaný systém, který pouze zapojí do napájení a do síťové infrastruktury a už ho rovnou může používat. Díky jednotnému management systému může IT manažer spravovat všechny komponenty z jednoho místa a to i na dálku prostřednictvím smartphonu či tabletu.

Je tedy největší výhodou nových expertních systémů právě zmiňovaný jednotný systém managementu?
Výhod u expertních systémů je samozřejmě více, ale jednotná správa komponent je jednou z největších výhoda. I když je systém integrovaný, je zároveň otevřený. Tím, že máme unixovou a intelovskou platformu, dají se na naše řešení nasadit aplikace, které běží na obou platformách. Tím, že Pure Systems končí cloudovou vrstvou, může se na ně nasadit jakákoli aplikace, která je vhodná pro nasazení do cloudového prostředí. Umožňujeme firmě nasadit jakoukoli vizualizační platformu, nejběžnější je zpravidla WMware a Hyper-V od Microsoftu. Umíme ale i Redhat a připravujeme podporu i pro Citrix. Naše nové expertní integrované systémy jsou v současné době nejrychlejší na trhu. Jedná se tedy o nejnovější technologii umocněnou softwarovou vrstvou, která té technologii dodává život a umožňuje maximální využití systému.

Většinou se nad již existující hardware programuje nějaké aplikace. IBM šla opačnou cestou. K existujícímu softwaru dotvořila hardware, který přesně vyzdvihne veškeré výhody existujících systémů. Vytvořili jsme systémy, které označujeme jako Integrated by design.

Abychom se posunuli někam dále, bylo potřeba změnit strukturu. Když jsme chtěli nabídnout větší výkon a jiné služby a zaintegrovat pevné disky, což nikdo předtím neudělal, tak bylo nutné změnit celé chassis. K tomu, abychom byli schopni všechny komponenty dát do jednoho chassis, jsme museli jednotlivé komponenty zmenšit.

Počítačové výkony byly dříve rozděleny na jednotlivé krabičky a museli se přes nějaké kabely pospojovat do jednoho. Tím, že máme komponenty v jednom chassis, tak se odstranily kabely, které byly dříve úzkými hrdly. U expertních systémů běží vše na vnitřní sběrnici.

Zmiňoval jste, že budou dvě možnosti, jak si nové expertní systémy pořídit. Zákazníci budou mít na výběr z integrovaného řešení sestaveného přímo v továrně IBM nebo si sestaví vlastní systém z jednotlivých komponent. Která z těchto možností bude u českých zákazníků více preferovaná?
Myslíme si, že na českém trhu bude nejvíce využívaná možnost, sestavit si systém z jednotlivých komponent. Počítáme s tím, že zhruba 70 procent budou tvořit řešení, která si zákazníci sestaví z komponent, zbytek připadne na integrovaná řešení sestavená přímo v IBM.

IT headExpertní integrované systémy jsou schopné monitorovat aplikace, které na nich běží a detekovat chyby a navrhnout způsob jejich opravy. Jak to funguje?
Jednotný nástroj pro správu obsahuje i proaktivní management, který vychází z dlouhodobého vývoje uvnitř IBM. Ten vedl k vytvoření počítače Watson, o kterém jste mohli slyšet v souvislosti s vítězstvím v americké obdobě soutěže Riskuj! Právě Watson byl jedním ze základů pro vznik expertních integrovaných systémů. Systém monitoruje, jak síť funguje, jak se IT manažer k systému chová, jak využívá jeho benefity a dává mu doporučení, co by mohl udělat lépe, aby systém byl ještě výkonnější nebo aby v konkrétní okamžik přiřadil maximální výkon některé z nainstalovaných aplikací.

Systém dokáže na základě určitých proměnných zjistit, že třeba za měsíc přestane fungovat některá z komponent. Tyto znalostní vzorce se liší podle typu produktu, který si zákazník koupí. Nejvíce jich je v řešení Pure Application, kde jsou vyloženě vzorce, které umožňují nasazovat aplikace složité na implementaci, například SAP.

Na dvě stovky sofwarových výrobců, včetně zmiňovaného SAPu, přizpůsobili svůj software pro naše integrované systémy. Tento znalostní vzorec poskytli IBM, která ho nabízí buď zdarma, nebo si ho zákazník může koupit. Díky těmto znalostním vzorcům se podstatně urychlí instalace a nasazení složitých aplikací.

Na koho se mají obrátit zákazníci, kteří mají o expertní integrované systémy zájem?
Obrátit se mohou přímo na IBM, třeba i na mne, nebo na naše obchodní partnery. V tuzemském IBM inovačním centru v Praze na Chodově je zájemcům k dispozici integrované řešení Pure Flex System. Nabízíme také tzv. Proof of Concept, kdy pro zákazníka seženeme takové řešení, které bude potřebovat a jeho výhody mu ukázat v reálném nasazení.