Vědci z Dopravní fakulty pražské ČVUT připravují systém, který přímo na silnici rozpozná nebezpečného a agresivního řidiče.

Už dnes existují indukční smyčky umístěné pod vozovkou, které umějí počítat auta a používají se například i pro zpomalovací semafory.

"Mohli bychom je využít a zkombinovat například s rozeznáváním obrazu z kamer či tepelnými čidly. Pak bychom poznali konkrétního řidiče i to, jestli třeba přiměřeně snížil rychlost při nízké venkovní teplotě a podobně. Systémy bude samozřejmě nutné propojit s počítačem. Důležitá je také součinnost s dopravní policií, ale to by snad neměl být problém, protože už nyní s ní při našich výzkumech úspěšně spolupracujeme," vysvětluje Petr Bouchner, vedoucí výzkumného týmu z Dopravní fakulty ČVUT.

Pokud by systém čidel rozeznal agresora, může za ním vyslat hlídku nebo díky identifikaci předvolat řidiče na policii.

"Prozatím však nemůžu přesně říct, co přesně pro detekování agresivity řidičů využijeme. To je právě součástí našeho projektu: vymyslet, jaké technologie by se daly použít a jak by se celý ten systém dal sestavit. Na světě totiž prozatím nic podobného neexistuje," dodává Bouchner, jehož tým dostal letos na jaře na pětiletý výzkum pět milionů korun ze státního rozpočtu.

Znaků, jak poznat agresivního řidiče, je hned celá řada. Klasické je rychlé přejíždění z pruhu do pruhu na místech, kde to není nutné. Dále to může být předjíždění zprava nebo rychlá jízda.

"Agresivní řidiči také často nedodržují bezpečnou vzdálenost nebo jezdí v odbočovacím pruhu. A velmi nebezpeční jsou takzvaní školitelé. Když se jim zdá, že někdo jede příliš pomalu, tak ho předjedou zprava a těsně před ním přibrzdí," popisuje Bouchner.

Další podrobnosti o chytrých silnicích najdete v pondělním vydání Hospodářských novin.

Čtěte více v Hospodářských novinách