Co je lepší? Učit děti psací písmo, Comenia skript, nebo se mají rovnou učit psát na klávesnici? Je lepší, aby žáci měli hluboké encyklopedické znalosti, a nebo aby uměli co nejefektivněji vyhledávat informace a kreativně je kombinovat? To jsou velmi sugestivní a kontroverzní otázky, ale díky digitalizaci médií se i metody výuky dramaticky mění a je těžké se těmto otázkám vyhnout.

Všichni studenti dnes používají Wikipedii, Youtube a jiné portály, kde si doplní, co nenajdou v učebnicích. Stačí mít počítač s internetem a můžete si pustit některý videoportál a poslechnout si, jak se přednáší matematika na Stanfordu nebo na MIT. Mnoho zaměstnanců nejen globálních firem zná intenetové kurzy z bezpečnosti práce a následné testy. Na Youtube s řadou prezentací a přednášek ze všech oborů navázaly tzv. webináře, kde se na internetu sočasně setká řada lidí a sleduje v různé formě prezentaci nebo seminář.

Od webinářů už je jen krůček k nejnovějšímu trendu Masivních otevřených online kurzů (MOOC), který se zrodil na špičkových univerzitách v USA. Učitel prostřednictvím internetu z tradiční posluchárny přednáší tisícům posluchačů na celém světě zpravidla každý týden po dobu jednoho semestru. Série přednášek je obvykle součástí standardního vysokoškolského studia. Na celý cyklus se zájemci musí zaregistrovat předem, v daném termínu.
Zastánci nového trendu nyní přemýšlejí, jak využít sílu obrovského množství zapsaných studentů, učit nově s použitím crowd-sourcing technologii a diskusních fór, jak studenty dělit, jak efektivně vytvářet a používat on-line přednášky, jak se studenty komunikovat…

Vyvstává však také řada otázek. Nepovede MOOC k tomu, že studenti nechají školy a budou studovat jen to, co je zajímá? Jak si s tím poradí personalisté, kteří najímají jen podle diplomu? Jak zamezit švindlování v systému, v němž nelze poznat, zda skutečně odpovídá přihlášený student bez cizí pomoci? Jak novou metodu výuky promění nástup tabletů? A jak v ČR překonat jazykovou bariéru, aby i čeští profesoři na sebe strhli pozornost?

 

 

Jan Šedivý je odborníkem na internetové aplikace. Pracoval v IBM a Googlu.

Zatím jste si přečetli 100 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.