Říká se, že vědy o životě, zejména molekulární genetika a buněčná biologie, jsou vědami 21. století. Snad je to i pravda. Možná, že lze objevy současné biologie (v nejširším slova smyslu) přirovnat k objevům fyziky dvacátých let a chemie padesátých let minulého století.¨

Kořeny moderních věd o životě ale sahají mnohem dále, až do poloviny 19. století, a my můžeme být hrdi na to, že jeden z pilířů biologie, Gregor Johann Mendel, působil v Brně. Druhým pilířem byl v téže době pracující Charles Darwin. Ale molekulárnín základy biologie položili až James Watson a Francis Crick zveřejněním struktury DNA v roce 1953.

Za šedesát let od objevu struktury DNA udělala biologie neuvěřitelný pokrok. Zejména čtení dědičné informace, zapsané právě v molekulách DNA, umožňuje jednoznačně charakterizovat každého jedince. To se stalo například základem indentifikace osob v kriminalistice a diagnostiky mnohých chorob. Jsem přesvědčen o tom, že analýza DNA změní medicínu. Už dnes jsme na prahu personalizované medicíny, kdy léky budou šity doslova na míru konkrétního pacienta. A přijde doba genové terapie, kdy vadné geny budou nahrazovány geny plně funkčními. Už se nebudou jen zmírňovat příznaky zděděných chorob, ale tyto choroby se budou opravdu léčit, eliminovat.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 0 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

• Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.