Regenerativní medicína je nový medicínský obor, který využívá biomateriály, nanotechnologie, látky podporující regeneraci organizmu a v neposlední řadě také kmenové buňky. V kombinaci těchto metod tkví naděje nejen na léčbu onemocnění, která dnes neumíme léčit farmakoterapií ani transplantací, ale i na prodloužení života a zlepšení jeho kvality ve stáří.

Celosvětový výzkum ukazuje, že kmenové buňky, jak embryonální tak získané od dospělých jedinců, se mohou proměňovat ve všechny buněčné typy v našem těle, a tudíž mají potenciál léčit široké spektrum onemocnění nebo poranění, počínaje diabetem, jaterním a srdečním selháním, poškozením zubů, kostí, chrupavek a šlach, kožními defekty a konečně onemocněními mozku a míchy jako je Parkinsonova choroba, Alzheimerova choroba, amyotrofická laterální skleroza (ALS), poškození mozku např. po mrtvici a ochrnutí po přerušení míchy.

Vyrůstají nové obrovské instituce zabývající se výzkumem a přípravou klinického užití kmenových buněk a biomateriálů. U nás se tímto základním i aplikovaným výzkumem zabývá zejména Ústav experimentální medicíny AVČR a jeho společné pracoviště s Univerzitou Karlovou – Ústav neurověd v Motolské nemocnici.

Klinické studie v ČR zatím prokázaly bezpečnost této metody, naznačily vhodnou cestu aplikace buněk a dobu, kdy k ní musí dojít např. po poranění míchy u pacientů s ALS, u poškození chrupavek, pro léčbu diabetické nohy a podobně. Výsledky studií ukázaly podobné možnosti zlepšení funkce, jako vidíme u experimentálních zvířat.

Úspěšnější léčba je limitována typem buněk, které vyrábíme v rámci Inovačního biomedicínského centra Ústavu experimentální medicíny AV ČR, a jejich cenou. Inovační biomedicínské centrum vzniklo na základě vědecké i tržní poptávky ve snaze zvýšit inovační potenciál a účinný transfer inovací veřejných výzkumných institucí do klinické praxe. Podporuje vznik a rozvoj „spin-off“ a „start up“ firem v tzv. Podnikatelském inkubátoru.

Je napojen na podnikatelskou sféru, která vkládá do projektů finanční prostředky. Klíčovou firmou je Bioinova, s.r.o., jejímž majoritním vlastníkem je ÚEM AV ČR. V inkubátoru již vznikla unikátní sestava dalších pěti malých firem, např. ArtiCell (zavedení metod moderní terapie do praxe v oblasti kloubních náhrad, a diabetické nohy), CellMagel (vývoj biomateriálů pro tkáňové náhrady) nebo EponaCell (léčba biomateriály a kmenovými buňkami ve veterinární medicíně). Výsledky výzkumu si tak hledají cestu do praxe a v budoucnu by měly stále výrazněji pomáhat pacientům trpícím řadou zdravotních potíží.

Zbývá vám ještě 0 % článku