Peter Vesterbacka (42)

- Vystudoval marketing na Åbo Akademi University v Turku.
- Roku 1989 začínal v poradenské firmě Andersen Consulting.
- V letech 1992 až 2006 pracoval pro IT společnost Hewlett-Packard.
- Po roce 2006 založil několik start-upů, například Some Bazaar zabývající se sociálními médii.
- V květnu 2010 nastoupil do společnosti Rovio, kde působí jako šéf marketingu.

Ještě před pěti lety platilo, že Finsko rovná se společnost Nokia. Od té doby však sláva kdysi největšího světového výrobce mobilních telefonů pohasíná. V zemi se však díky hře Angry Birds objevila nová hvězda, firma Rovio. Loni odhadli analytici její hodnotu na devět miliard dolarů.

Byla to přitom právě finská telekomunikační jednička, která přispěla ke stvoření svého nástupce. V roce 2003 totiž Nokia společně s firmou Hewlett-Packard uspořádala soutěž o nejlepší hru pro mobilní telefony. Zvítězila trojice studentů Technologické univerzity v Helsinkách. Krátce poté založili Rovio, vytvořili 51 her, než v roce 2009 spustili první verzi střílečky Angry Birds. V tu dobu se k nim přidal také Peter Vesterbacka jako šéf marketingu. "Potřebovali pomoci s americkým trhem. Přijal jsem, ale pod podmínkou, že firmu neprodají prvnímu zájemci, který přijde se slušnou nabídkou," vzpomíná Vesterbacka.

Když jste poprvé viděl hru Angry Birds, uvěřil jste, že jde o fenomenální produkt?

Na začátku jsem si myslel, že je to jen jedna hra z mnoha. Ale když jsem záhy viděl reakce uživatelů a popularitu, jakou začala nabírat, tak jsem si uvědomil, že by to mohlo být něco úžasného.

Jaká je teď vaše pozice ve Finsku, když jste nahradili Nokii v pozici "domácího stříbra"?

Pro každou zemi je dobré, když má nějakou hvězdu. Díky úspěchu Angry Birds jsou teď Helsinky plné nových start-upů. Myslím, že na této explozi nových projektů máme trošku podíl, protože lidé si říkají: "Fajn, když to dokáže Rovio, tak to zkusíme taky." Je důležité mít inspiraci.

V roce 2011 jste utržili 106 milionů dolarů. Kolik z toho jsou příjmy z her a kolik z merchandisingu?

Přesná čísla nezveřejňujeme, ale většina příjmů je z poplatků za hry a z reklamy v nich. Asi třetina připadá na prodeje doplňkového zboží, ale jeho podíl na celkových tržbách roste. Máme v portfoliu celkem 15 tisíc položek - oblečení, hračky, nápoje, sladkosti, žvýkačky, šperky a tak dále.

Co plánujete na letošní rok?

Připravujeme několik nových her a také animovaný seriál s Angry Birds. Zvažujeme i celovečerní film, ale to potrvá ještě několik let. (Podle posledních zpráv by měl do kin přijít v roce 2016 - pozn. red.)

Loni se objevily zprávy, že letos půjdete na burzu. Je to pravda?

To byly vesměs spekulace. Teď jsme velmi profitabilní společnost. Dokážeme financovat náš další růst sami.

Předpokládám, že ze stejného důvodu odmítáte i investory, kteří mají zájem odkoupit podíl ve firmě?

Ano, to se děje hodně často, ale to je přirozená součást byznysu. Neustále je tu někdo, kdo klepe na dveře s nějakou nabídkou. Jsme rádi za pozici, kterou jsme si vybudovali, ale chtěli bychom z Rovia vystavět mnohem větší společnost. Cílem je, aby náš obsah, ať už to budou hry nebo animace, sledovala miliarda lidí denně. Teď jsou to desítky milionů denně. Je to sice ohromné číslo, ale vezměte si firmu Coca-Cola, ta taky prodá miliardu nápojů každý den.

Proč nejdete do Silicon Valley, které je vnímané jako centrum nejen mobilních technologií, a stále sídlíte ve Finsku?

Je to stejné jako s ostatními věcmi v byznysu, neměl byste je dělat jenom kvůli tomu, že je dělají ostatní. Často kolem sebe slyším: "Jděte do Silicon Valley, protože všichni tam jdou!" To je ale špatný pohled, lidé by se měli zamýšlet, proč to udělat a co jim to přinese. Pro nás je výhodnější být ve Finsku.

Máte nějaké problémy kvůli tomu, že jste v Evropě sídlící společnost?

Dělat byznys v Evropě je bolestivé, protože v oblasti digitálních služeb neexistuje jednotný trh. Politici jsou zaneprázdnění eurokrizí, takže nevnímají jako prioritu témata, jako je vytvoření jednotného trhu pro digitální produkty.

Jak jste spokojeni s vaší další hrou Amazing Alex? Ani půl roku po spuštění to není žádný velký trhák.

Po uvedení byla několik týdnů číslo jedna v mnoha žebříčcích stahování, takže měla dobrý start. Potřebuje ale vylepšit, je to úplně nová značka. Na druhou stranu Angry Birds také trvalo 15 měsíců, než se dostala na 100 milionů stažení, takže máme ještě čas.

Kolik ročně utratíte za reklamu?

My nepotřebujeme reklamu. Marketing děláme odlišně - když jsme spouštěli hru Angry Birds Space, uváděli jsme ji ve vesmíru (z Mezinárodní vesmírné stanice - pozn. red.) a díky tomu jsme získali zadarmo masivní mediální pokrytí. Takže se spíše zaměřujeme na přípravu těchto speciálních akcí.

Lukáš Rozmajzl

Foto: Bloomberg

Související