Není to ani fotografie, ani video. Lépe řečeno, je to rozpohybovaná fotografie, případně několikavteřinové video. Řeč je o animovaném obrázku GIF, zkratka z anglického termínu "Graphics Interchange Format".

Najednou ho můžeme vidět všude. Na Facebooku, na blozích i na zpravodajských serverech. Určitě vám nějaký kousek také poslal někdo e-mailem. Nejčastěji jde o vtipná krátká videa či vizuální gagy, jejichž komický efekt se zesiluje opakováním dokola. A GIFy se objevují také v reklamě, což je důkaz toho, že jde o opravdový comeback.

GIF přitom loni oslavil čtvrtstoletí existence. Vyvinula ho společnost CompuServe, která majitelům osobních počítačů umožňovala přenos dat prostřednictvím telefonu. A protože tehdejší připojení bylo mimořádně pomalé, potřebovala "smrsknout" obrázky do co nejmenších souborů při zachování co nejlepší kvality. GIF byl také prvním formátem, který se pro zobrazování barevných fotek používal na webu po roce 1990. Později mu začaly konkurovat další formáty (jako JPG či PNG) a GIF se stal převážně standardem pro animované, "rozpohybované" obrázky. Ty zaplavily internetové stránky během první vlny obliby webu v druhé polovině 90. let. Pak se však začaly z webových stránek vytrácet.

Jako mnoho polozapomenutých fenoménů se však GIF vrátil. Zpočátku jako "retrovtípek", později už v plné síle. K nové popularitě, která překonává tu původní, mu nepochybně pomohly sociální sítě. GIFy se dnes jednodušeji a rychleji sdílejí. A díky celé řadě grafických nástrojů je také mnohem snazší GIFy vytvářet. V roce 2012 byl GIF jmenován "slovem roku" společností Oxford American Dictionary, a porazil takové favority jako "Eurogeddon", "superstorm" či "Higgsův boson".

 

Podle dotyčného slovníku se slovo GIF může používat nejen jako podstatné jméno, ale i sloveso (GIFovat ve smyslu "vytvářet obrázek ve formátu GIF"). Do nerozhodného konce také dospěla bitva o výslovnost. Zatímco programátoři včetně samotných tvůrců se drželi výslovnosti "džif" (jako ve slově gin), běžní uživatelé dávali přednost "tvrdší" výslovnosti "gif" (jako ve slově grafika). Podle slovníku je možné obojí.

Definitivní uznání GIFu coby fenoménu současnosti přinesl Google, když umožnil vyhledávání přímo v tomto formátu (jako typ obrázku vyberete v menu "animovaný"). A tak po zadání například jména "Zeman" vygooglujete GIF vyrobený z dnes už slavného televizního záznamu, na kterém prezident dělá "Aligátora", anebo černobílého Zemana jedoucího v autě s Laurelem a Hardym. 

Krátká, několikavteřinová videa běžící v nekonečné smyčce jsou módní záležitostí. Dokazuje to i telefonní aplikace Vine, která právě taková, šestivteřinová videa umožňuje vytvářet. Čistě technicky o GIF nejde, princip je však podobný. A dnešní uživatele webu technické "vnitřnosti" jejich oblíbených žánrů a formátů nezajímají. Popularita Vine v posledních týdnech významně roste, aplikaci koupila firma Twitter.

GIF zaujal umělce, a to svojí hravostí a vizualitou. Loni v prosinci se v americkém Miami konal GIF Fest, kde tvůrci ukazovali své nejlepší práce a soutěžili. Ale co je asi ještě důležitější, je zájem inzerentů. GIF v nějaké podobě využívaly kampaně firem jako Burberry, Diesel či Victoria's Secret. A čím dál častěji se mluví o tom, že by to byl přímo ideální formát pro billboardy.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se