Nokia představila minulý týden v Česku svoji novou "vlajkovou loď", model Lumia 1020. Má nejen mimořádně povedený design, ale zejména "monstrózní" vestavěný fotoaparát s rozlišením 41 megapixelů. Pro porovnání, například zrcadlovka EOS-1D X od Canonu má senzor s 18,1 megapixelu. Ano, určitě platí, že rozlišení senzoru není jediným kritériem, který rozhoduje o kvalitě fotek.

Ale Nokia naložila s rekordní "zásobou" megapixelů velmi chytře, a výsledkem je technologie, která některým zrcadlovkám může konkurovat. Ne vždy a nikoli bez výhrad, ale firma to nabízí zákazníkům "přibalené" do chytrého telefonu, který stejně nosí většina z nás v kapse. A stejnou cestou se vydali také další výrobci, například Samsung se svým Galaxy S4.

Chytrých telefonů se dnes globálně prodává 13krát více než fotoaparátů. Kdysi lukrativní průmysl se potýká s problémy. Prodej fotoaparátů je na nejnižším bodě za posledních 10 let. Jak napsala agentura Bloomberg, oba největší výrobci Nikon a Canon (držící dohromady asi 45 procent světového trhu) museli v létě snížit své odhady letošních prodejů i příjmů.

Problémy mají i další výrobci jako Sony, Fujifilm a Olympus. Další už hodili ručník do ringu. Kodak zkrachoval, Konica Minolta prodala v roce 2006 výrobu svých zrcadlovek Sony a značku Pentax dnes vlastní společnost Ricoh. Nepomáhá snižování cen, cestou z krize nejsou ani inovace. Výrobci fotoaparátů se snaží a vybavují nejnovější modely například wi-fi moduly pro připojení k internetu (umožňující snadné publikování například na Facebooku či Instagramu), žádný velký efekt to však nemá. Navíc tempo inovací není nijak závratné. Možnost wi-fi připojení má dnes na trhu prakticky každá tiskárna, avšak jen jeden ze šesti prodaných digitálních fotoaparátů.

Když byly v roce 2000 na vrcholu klasické kompakty na kinofilm, udělali s nimi jejich majitelé za rok odhadem 100 miliard fotografií. Dnes se jich jen chytrými telefony pořídí 1,6 bilionu. Podle asociace výrobců fotoaparátů CIPA poklesl prodej fotoaparátů za prvních šest měsíců 2013 meziročně o 43 procent. Celkově se prodalo necelých 30 milionů fotoaparátů, z toho 22,4 milionu kompaktů a 7,2 milionu přístrojů s výměnnými objektivy, většinou zrcadlovek. U nich byl pokles nižší, ale i tak zhruba čtvrtinový.

Druhá polovina roku bývá v absolutních číslech vzhledem k vánočnímu trhu lepší, meziroční pokles však dost možná ještě vzroste. V prodeji je nejen zmíněná Lumia 1020, ale od minulého týdne se na významných trzích (Amerika, Čína, západní Evropa) začaly prodávat nové iPhony 5s a 5c. Nástup chytrých mobilů dobře ukazují on-line fotoalba jako Flickr. Ten na speciální adrese publikuje aktuální statistiku toho, jakými značkami fotoaparátu i kterými konkrétními modely byly publikované fotky pořízeny.

Nejpopulárnějšími modely jsou iPhone 5, iPhone 4s a iPhone 4, a teprve na čtvrtém a pátém místě jsou dva fotoaparáty od Canonu. Ve značkách sice stále vede Canon (s celkovým počtem 227 modelů), ale na druhé místo se před pár týdny historicky poprvé vyhoupl Apple (se svými 12 modely). Odsunul tak na potupnou třetí příčku Nikon (se 167 modely). Následují Sony a Samsung. Apple a Samsung přitom ještě před dvěma lety v první pětce vůbec nefigurovaly.

Fotografický průmysl byl dlouhé roky lukrativním, stabilním byznysem. Firmy jako Kodak, Nikon či Canon existovaly dlouhé desítky let a patřily k nejúspěšnějším společnostem 20. století. Jak je možné, že se nechaly převálcovat výrobci mobilních telefonů, tedy oborem, který existuje dvě, nebo tři dekády? Proč zvítězily telefony, které umějí fotografovat, a ne fotoaparáty, kterými by bylo možné telefonovat? Poctivá odpověď by asi byla dlouhá a složitá. Ale stručná může znít, že mladí a nenasytní často vyhrávají nad starými a najedenými.


obalka Ekonom 392013Recenzi vlajkového modelu Nokie, telefonu Lumia 1020, od Miloše Čermáka najdete v aktuálním čísle týdeníku Ekonom.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 0 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • Pravidelné speciály v digitální podobě
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nevybrali jste si? Přejděte na všechny nabídky předplatného HN.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Týden s technologiemi Otakara Schöna

Události posledního týdne ve světě technologií podle Otakara Schöna

Editor rubriky Tech Otakar Schön pro Vás vybírá nejzajímavější nebo nejzásadnější události ze světa moderních technologií, které se odehrály v uplynulém týdnu. Každý pátek v podvečer najdete ve své mailové schránce.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru