„Nárůst balíků je každoročně zjevný zhruba od poloviny října u zásilek vnitrostátních, ze zahraničí nabírají zásilky na počtu už během září," uvedl mluvčí České pošty Ivo Mravinac.

Letos podniku pomáhá předvánoční nápor zvládat nový třídicí systém v hlavním uzlu v pražských Malešicích. Třídicí linka za zhruba 100 mil. korun dokáže za hodinu odbavit až 10 tis. balíků, starý stroj loni stihnul maximálně 3500 zásilek. Malešickou třídírnou, která zpracovává zásilky pro Prahu, střední Čechy a tranzitní zásilky na Moravu, v současnosti projde 130 tis. balíků denně. Během roku je to 50 tis. až 60 tis. zásilek.

O počtu balíků svědčí i zavážení doručovacích dep z třídicích uzlů. Zatímco běžně pošta z Malešic zaváží jednou denně, v současnosti se auta musí otočit třikrát nebo čtyřikrát. Nejvíce jsou zatížená depa v Říčanech, Rudné u Prahy, Mladé Boleslavi a Nymburce.

Pošta zatím nepředpokládá zavedení doručování o víkendech. „Přesto budeme v pohotovosti, protože počet zásilek se dopředu prostě odhadnout nedá. Pokud by to bylo zapotřebí, bude na rozhodnutí každého ze sedmi regionálních ředitelů provozu, zda víkendové doručování nasadí," dodal mluvčí. Podnik letos díky nové technice nabral i méně brigádníků. Je jich zhruba 1000 proti loňským asi 3000.

Zatím do druhého dne

Během týdne by pošta měla informovat o otevírací době poboček o svátcích. Zásilky zatím rozváží standardně do druhého dne. S jejich přibývajícím počtem se ale může stát, že balík doručí do dvou až tří dnů.

„Není důležité, kdy vám e-shop potvrdí objednávku, podstatné je, kdy zásilku dostane pro doručení Česká pošta. Protože více než 90 % balíkových zásilek je typu Balík do ruky nebo Balík na poštu, o tom, že zásilku pošta převzala, se zákazník dozví prostřednictvím SMS," doplnil Mravinac.

Související