O pilotní ukázkový projekt v takto ucelené komerční podobě se zcela poprvé v ČR postará společnost Neogenia (vývojář a provozovatel platformy Spothill) a Terinvest (pořadatel AMPER 2015) s technologií Bluetooth SMART Beacon EMBC01 od firmy EM Microelectronic. Během veletrhu bude prostřednictvím majáků zobrazován vybraný obsah v chytrých zařízeních návštěvníků tak, jak tomu bylo na letošním veletrhu CES v Las Vegas a plánuje se i na největším spotřebitelském veletrhu CeBIT v Hannoveru.

Technologii iBeacon uvedla v roce 2013 společnost Apple jakožto specifikaci standardů pro nízkoenergetické Bluetooth vysílače, tzv. beacony či spoty, které dokáží mobilním zařízením předávat svoje identifikační informace. Bluetooth SMART Beacons od firmy EM Microelectronic kráčí však ještě podstatně dále, protože kromě zprostředkovaných informací z datového centra dokážou do smartphonů přenést bezdrátově na vzdálenost několika desítek metrů i údaje přímo ze senzorů v jednotlivých Beaconech.

Vytvářet vlastní zákaznické aplikace pomocí dodávaných vývojových kitů je celkem snadné. Unikátních parametrů EMBC01 bylo dosaženo díky dvěma součástkám s extrémně nízkým příkonem a nízkým napájecím napětím – integrovaným obvodům EM9301 a EM6819.

„V hale V rozmístíme několik desítek majáků EMBC01, které budou sloužit k indoor lokalizaci návštěvníků a k přenosu různých informací do chytrých telefonů či tabletů. Půjde o největší nasazení této technologie v reálném prostředí u nás, byť zatím jen v omezeném rozsahu přenášených informací,“ uvedl Roman Studený, hlavní manažer projektu Spothill společnosti Neogenia.

Ke komunikaci se spoty slouží mobilní uživatelská aplikace Spothill, která je kompletně lokalizována pro platformu Android. Verze pro iOS je ve fázi testování a bude uvolněna brzy. Pro přijímání informací musí být mobilní zařízení vybaveno nízkoenergetickým modulem BLE (Bluetooth 4.0) a aplikací Spothill s povolenými notifikacemi spuštěnými na pozadí.

„Spoty dokáží zaslat zprávu ve chvíli, kdy se uživatelé dostanou do jejich blízkosti, stráví v jejich okolí určený čas nebo naopak jejich dosah opustí. Rozeznají také opakovanou návštěvu uživatele. Právě kombinace těchto scénářů umožňuje cílit na konkrétní zákaznické skupiny. Aplikace pracuje s uživatelskými preferencemi a jednotlivé nabídky jsou tedy filtrovány na základě informací ukládaných v profilu uživatele,“ upřesnil Roman Studený.

Byznys model platformy Spothill je založen na bázi pronájmu jednotlivých spotů. V paušální měsíční částce je kromě samotné technologie spotů zahrnut také jejich servis.

Neogenia od loňského podzimu uskutečnila dvě desítky projektů Spothill se stovkami umístěných spotů, které používají subjekty OC Kotva, pražské Kongresové centrum při muzikálu Mamma Mia či Technické muzeum v Brně. Do dubna letošního roku díky pilotnímu projektu nabízí spoty se spoluúčastí.

Návštěvníkům 23. ročníku největšího mezinárodního veletrhu elektrotechniky, elektroniky, automatizace, komunikace, osvětlení a zabezpečení ve střední Evropě, AMPER 2015, pořádaného společností Terinvest, se tak při průchodu konkrétním místem ozve telefon a v něm se objeví detail nabídky majáku jako například: „Právě jste vstoupili do haly V, kde vystavují firmy z oboru automatizace, zabezpečení, komunikační a měřící techniky.“ Naopak při opuštění signálu spotů bude návštěvník upozorněn třeba na zajímavou promoční nabídku.