Více než 300 milionů spotřebitelů na světě si dopřává větší nebo menší porci luxusu. Tito lidé touží po pocitu pohodlí, exkluzivity, chtějí vlastnit něco kvalitního, výjimečného, co nikdo jiný nemá, a mohou si to dovolit.

Fakt, že poptávka po luxusu tu nejen je, ale i neustále stoupá, koresponduje s výsledky studie celosvětového trendu vývoje rozdělení světového bohatství Oxfam International. Pouhé 1 % nejbohatších lidí na světě by podle Oxfamu mělo do roku 2016 vlastnit více než 50 % světového bohatství.

Nelze se tak divit, že globálním trhem luxusu ročně projdou stovky miliard dolarů. Navíc za posledních 20 let trh s luxusem zaznamenal více než trojnásobný nárůst. Přestože tento růst v posledních dvou letech lehce zpomalil, překonával index S&P Global Luxury dlouhodobě na finančních trzích index S&P 500.

Mezi největší milovníky luxusu patří tradičně Rusové a Číňané. I přesto, že v Číně došlo v loňském roce poprvé k mírnému poklesu útrat za luxus kvůli větší kontrole výdajů za luxusní zboží a změně spotřebitelských návyků, drží se Číňané stále na špici. Roste význam i dalších rozvíjejících se zemí nejen v Asii. Z hlediska segmentů poprvé od roku 2007 překonal prodej bot ostatní kožené zboží. Na druhou stranu prodej hodinek byl ovlivněn poklesem trhů v Asii a mnoho hodinářů muselo omezit výrobu, aby předešli přemíře nabídky na trhu.

Není luxus jako luxus

Na trhu luxusu se celosvětově v minulém roce utržilo více než 850 miliard eur a celkově tak vykázal meziroční růst přibližně 7 %, poháněný primárně prodejem luxusních aut (10 %) a ubytovacích služeb (9 %). Jádro trhu s luxusem ovšem tvoří luxusní zboží, tedy vše od luxusního oblečení, doplňků, šperků, hodinek, kosmetiky, vín a alkoholických nápojů až po cestovatelské a psací potřeby nebo elektronické vymoženosti. A protože ikonické produkty populárních značek by si chtěl pořídit leckdo, ale ne každý na ně má, stává se zvláště některé luxusní zboží oblíbeným terčem padělatelů.

Trh s luxusním zbožím je úzce spjat s mezinárodním cestovním ruchem, který je do značné míry i motorem tohoto trhu. A to nejen v případě personalizované luxusní dopravy, superaut, jachet, hotelů nebo plaveb. Obrovský význam má cestovní ruch a jeho vývoj právě i pro trh s luxusním zbožím. Spotřebitelé totiž ne vždy utrácejí za luxus doma, právě naopak.

Zásadní proto není to, kde se zboží kupuje, jako spíše to, kdo ho kupuje. Prodeje luxusního zboží jsou tedy potažmo závislé na vývoji geopolitické situace ve světě a relativně citlivé na výkyvy v pohybech měnových kurzů. Právě silný dolar, nebo naopak slabé euro či jen budou také jednou z hlavních výzev pro luxusní průmysl v roce 2015.

Index S&P Global Luxury versus S&P 500

Vzhledem k tomu, že mnoho ze společností, které vyrábějí nebo distribuují luxusní zboží či poskytují luxusní služby je veřejně obchodováno na kapitálových trzích, lze si pořídit nejen luxusní hodinky, kabelky či šaty, ale i akcie oblíbené značky.

Výkonnost odvětví luxusu na burze je možné sledovat například pomocí indexu S&P Global Luxury. Mezi ty hlavní z jeho 80 konstituentů se řadí například velké luxusní holdingy, jako je Richemont, který zaštiťuje převážně šperkařské a hodinářské značky jako Cartier, Montblanc, IWC nebo Jaeger-Le Coultre. Dále nesmí chybět holding LVMH, do jehož portfolia značek patří mimo Louis Vuitton, šampaňského Moët & Chandon a koňaků Henessy, jak je patrné už z jeho názvu, i mnoho dalších brandů jako Loewe, Fendi, Bulgari nebo Guerlain.

Mezi dalšími důležitými komponenty indexu S&P Global Luxury lze dále najít kosmetickou společnost Estée Lauder, poskytovatele luxusních ubytovacích služeb Las Vegas Sands, výrobce automobilů BMW a Daimler nebo nápojového producenta Pernod Ricard.

Index S&P Global Luxury

luxus graf

V grafu je žlutou barvou znázorněn vývoj indexu S&P Global Luxury, modrou pak S&P 500.

Na vývoji indexu luxusu S&P Global Luxury v posledních 5 letech je jasně vidět, jak překonával S&P 500. Zatímco v letech 2009 až 2014 si S&P Global Luxury připsal roční zisk v průměru kolem 30 %, U S&P 500 to bylo o něco skromnějších 20 %.

Luxus v roce 2014

Loňský rok nebyl pro trh s luxusním zbožím úplně snadný. Volatilitu v tomto odvětví způsobila mimo jiné situace na Ukrajině a v Rusku, protesty v Hongkongu, stagnace a deflace v Evropě a samozřejmě i menší hospodářský růst v Číně.

I přes zpomalení růstového trendu se v roce 2014 růst trhu s luxusním zbožím ustálil na úrovni kolem 4 % a tento trend by měl dále pokračovat i v roce 2015. Právě propojenost trhu luxusních produktů s cestovním ruchem, který rostl pomalejším tempem, uškodila evropskému trhu, pro který mají nákupy turistů značný význam.

Právě západní Evropa a USA jsou tradičně největšími trhy luxusních produktů. Evropané ani Američané však netvoří hybnou sílu trhu. Tou jsou spíše spotřebitelé z Asie, kde nejsou trhy luxusním sortimentem doposud přesycené, ale zdejší zákazníci zároveň disponují kupní silou i znalostí luxusního zboží.