Doručovací firma plánuje vylepšení své služby DPD Private, která je určena zejména pro zásilky z elektronických obchodů. Testuje další upřesnění doručení, a to až na čtvrt hodiny. Na panelové diskusi o logistice v e-commerce, kterou pořádala asociace ADMEZ, to uvedl obchodní a marketingový ředitel DPD Ondřej Vaňha.

„Zákazníky budeme i nadále předem informovat o čase doručení s přesností na jednu hodinu. Připravujeme ale další generaci webové aplikace DPD Kurýr, ve které bude možné zásilku sledovat takřka v reálném čase a odhadovaný čas doručení zásilky se bude v průběhu dne dynamicky měnit, zkracovat a zpřesňovat tak, jak se bude kurýr blížit k doručení. Budeme tedy upřesňovat čas v rámci notifikovaného hodinového intervalu, pravděpodobně až na 15 minut,“ vysvětluje marketingová manažerka společnosti Petra Skripniková.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Zpřesňování času doručení je možné díky speciálnímu softwaru, který kurýrům každý den naplánuje co nejefektivnější cestu a automaticky optimalizuje trasy svozu a rozvozu zásilek.

Firma zatím neví, kdy novinku spustí, podle Vaňhy by to ale mohlo být do jednoho roku. Záleží to především na tom, jak se DPD bude dařit plnit zmíněné jednohodinové zpřesňující intervaly.

V současnosti je úspěšnost kolem 92 procent, firma se ale chce dostat až na 95 procent. Pak by měl být software - podle stavu dopravy, skutečného pohybu kurýra a seznamu zásilek, které má ještě před sebou - až čtvrthodinové upřesnění schopen zvládnout.

V Británii už to funguje

Tato služba už funguje ve Velké Británii. Zákazník dostane informaci o hodinovém rozmezí doručení. Pokud ví, že nebude doma, může zadat například adresu souseda, který zásilku převezme. Pokud na zásilku doma čeká, ale potřebuje vědět, kdy přesně kurýr zazvoní u jeho dveří, klikne na odkaz v aplikaci a v ní se mu zobrazí mapa s lokalizací doručovatele a 15minutové časové okno, v němž by měl dorazit.

Komunikace s příjemcem a upřesňování času doručení zvyšuje pravděpodobnost, že kurýr zásilku předá na první pokus. Vyhne se tím dalšímu „nahánění“ adresátů zásilek a navíc doručovatelé najedou méně kilometrů. To je základním předpokladem pro to, aby byl rozvážkový byznys v režimu B2C ziskový. Hranice je totiž poměrně křehká - podle informací lidí z oboru se marže pohybují v jednotkách procent.

 Novinky v doručování plánuje i Česká pošta. Půjde především o rušení papírových dokumentů a jejich digitalizaci. „Zásadní projekt je pro nás Post Net Control. Naši balíkoví doručovatelé budou vybaveni terminálem, který obsahuje algoritmus, jenž sestavuje roznášku. Terminál také umožní placení kartou při doručení,“ řekl Vít Bukvic, ředitel poštovního provozu a logistiky České pošty. Nové terminály se už testují, do ostrého provozu by měly jít začátkem příštího roku.

Další expanzi společnosti Zásilkovna.cz potvrdila její spolumajitelka Simona Kijonková. „Máme 333 výdejních míst v České republice, na Slovensku, v Polsku a Maďarsku a teď ve třetím čtvrtletí vstupujeme do Rumunska,“ uvedla na panelové diskuzi Kijonková.

Související