Krmivo pro psy vkročilo do éry potravy šité přímo na míru, ať už je bio, či dietní. Impulz k tomu daly takové giganty, jako jsou Nestlé nebo Mars. Tento lukrativní sektor přebírá tendence v produkci potravin určených pro lidi, píše agentura AFP.

Sušenky s lososem pro kočky, granule pro malého obézního psíka či velkého dynamického hafana, pamlsky pro gurmánského kocoura a žvýkací bonbony s eukalyptem pro miláčka rodiny: domácí zvířata, která lidé dříve krmili zbytky od stolu, dnes v západních hypermarketech mají na výběr 300 různých druhů krmiva.

Ve Francii je krmivo pro domácí zvířata třetím nejvýznamnějším artiklem po kávě a sušenkách. Ve Spojených státech, které jsou spolu s Evropskou unií dvěma největšími trhy na světě, se v posledních 15 letech prodej krmiva pro domácí zvířata zdvojnásobil.

V příštích letech má podle poradní společnosti Alcimed růst světový trh s krmivem pro domácí mazlíčky o pět procent ročně, zejména v rozvíjejících se zemích, jako je Brazílie. Loni dosáhl, včetně péče o domácí zvířata, 90 miliard eur (2,4 bilionu korun).

Tento průmysl je v rukou stejných obřích skupin jako potraviny pro lidi. Krmivo pro zvířata je hlavní aktivitou americké společnosti Mars proslavené čokoládovými tyčinkami, která však vlastní i značky krmiv Royal Canin, Whiskas, Pedigree a Frolic.

Švýcarský gigant Nestlé, jehož pobočka Purina vyrábí Friskies a Purina One, realizoval v loňském roce 12 procent svého prodeje díky granulím a dalším produktům pro domácí mazlíčky, což je mnohem více, než dosáhl se svými cukrovinkami.

Dalšími velkými hráči sektoru jsou americké společnosti Big Heart Pet Brands a Colgate Palmolive.

"Je to trh neznající krizi," usmívá se generální ředitelka francouzské pobočky Mars Petcare Myriam Cohenová-Welgrinová. Počty psů a koček na Západě se sice příliš nemění, ale jejich majitelé na jejich výživu vynakládají stále více a více.

"Zvíře je považováno za plnoprávného člena rodiny. Majitelé mu dávají totéž, co by mohli dát dětem," zdůrazňuje Anne-Claire Lapieová z Alcimedu. "Je tu mnoho podobností s dětskou výživou," potvrzuje Sophie Duboisová, generální ředitela Purina France.

Výrobci neváhají před velkými investicemi. Například společnost Mars nedávno investovala téměř 100 milionů eur (2,7 miliardy Kč) do svého třetího inovačního střediska a téměř za 2,7 miliardy eur (73 miliard korun) odkoupila divizi krmiva pro zvířata společnosti Procter & Gamble.

Nestlé a Mars vlastní několik výzkumných ústavů zabývajících se výhradně potravou pro domácí zvířata. Hlavní tendencí jsou produkty uzpůsobené rase, úrovni aktivity zvířete a problémům s trávením. Royal Canin nabízí zinek a omega-3 mastné kyseliny pro německé ovčáky a jejich kožní problémy, odlehčené verze pro nenasytné labradory, a dokonce granule uzpůsobené mlsnému jazýčku perských koček. Francouzská Nestor Bio využívá biodrůbež, rýži z Camargue, rozmarýn a olivový olej.

"Normy a standardy kvality jsou stejné jako u potravin pro lidi," vysvětluje ředitel závodu Mars v Orléansu Vianney Manchon. Ale stejně jako potraviny pro lidi má i krmivo pro zvířata své kritiky.

"Výrobci jsou posedlí snižováním nákladů, a tak dávají do žrádla pro zvířata to, co by žrát neměla, tedy cereálie. Produkty velkých značek jich obsahují přes 50 procent, Ale pes je téměř výhradní masožravec a kočka je zcela masožravá," uvádí veterinář Pierre May.

Rakouská veterinářka Jutta Zieglerová ve své knize Toxické granule pranýřuje vytváření neexistující potřeby u zvířat. V reakci na to se někteří majitelé zvířat vracejí k přirozenější potravě na bázi syrového masa. A průmysl začal nabízet granule"bez zrní", kde jsou cereálie nahrazeny čočkou nebo sladkými brambory.