Ackee je plod, z něhož se zejména na Jamajce připravuje řada národních pokrmů. Co vás inspirovalo k tomu, že jste tak nazvali svou firmu?

Tenkrát jsme dali dohromady pár názvů a odhlasoval se návrh, který se nám líbil nejvíc. Jeden z důvodů byl ten, že je to plod tropického ovoce, a když se může úspěšná firma jmenovat „Jablko“, proč bychom nemohli být Ackee? Zpětně musím uznat, že je název dost komplikovaný. Už mám naučeno, že každý den diktuji A C K E E.

Byli jste tři zakladatelé: pedagog, doktorand a vy ještě jako student z téže fakulty. Jak firma vznikla?

Ono nás původně bylo ještě víc, ale rychle vykrystalizovala tato sestava. Ze začátku jsme přesně nevěděli, na co se zaměřit. Postupně jsme si ujasňovali názory na to, co chceme dělat a jak chceme fungovat. Poměrně záhy jsme zůstali tři se stejnou vizí. Ukázalo se, že hlavní pro nás budou mobilní aplikace; s nimi úzce souvisejí weby a doplňují to Big Data, protože si myslíme, že je to zajímavé odvětví.

IBM DWH banner ihned cz 675x107 v1

 

 

 

Ve třech jste začínali na ČVUT, dneska je vás 31. Za tři a půl roku jste zdesetinásobili počet lidí. Jak se to povedlo?

Děláme svou práci dobře. Máme pro společnosti přidanou hodnotu, a to technologické know-how a preciznost práce. Nikdy jsme neměli úspěch v těch výběrových řízeních, kde šlo jen o cenu. Ani to nejsou klienti, pro které chceme pracovat. Náš ideální klient – a jsem rád, že už pár takových máme –přijde a řekne, že si nás vybral, protože se mu líbí, co děláme. Předestře nám, co chce a jaký má rozpočet, a pak nechá technologický koncept na nás, protože ví, že to uděláme lépe, než kdyby si to vymyslel sám.

Začali jste s aplikací pro festivaly, že?

Přesně tak, a máme ji dodneška. Je to naše srdeční záležitost. Zkoušíme si na ní nové technologie. Je to také první produkt, který jsme spustili na IBM Bluemixu. Dodáváme ho na spoustu filmových a hudebních festivalů v České republice i zahraničí a na konference. Inovujeme ho, pro zaměstnance pořádáme teambuildingy. Jezdíme na víkendy na filmové festivaly a zkoušíme ihned technologické novinky, které by nám u klientů trvalo nasadit měsíce.

A také jste tuto aplikaci připravili pro Apple Watch.

Ano, když Apple vydal Apple Watch, jako jedni z prvních jsme udělali aplikaci pro Apple Watch coby rozšíření naší festivalové aplikace.

Jak máte ve vedení firmy rozděleny kompetence?

Já řeším hlavně technologii a věci kolem vývoje, zatímco obchodní část jen marginálně. Naopak Martin Půlpitel to má přesně obráceně, řídí obchod a všechno kolem firmy. No a Josef Gattermayer to má tak půl na půl. Pomáhá mi s technickou částí a zároveň s Martinem dohlíží na chod firmy.

Sídlíte hned vedle ČVUT. To je určitě záměr, že?

Přesně. S univerzitou máme výbornou synergii, každý z nás tam učí, a tak je výhodné být blízko. Řada našich kolegů jsou absolventi nebo ještě studenti. Vybíráme si chytré lidi a ČVUT je pro to ideální. Jen často nechtějí při škole moc pracovat. Ale když už se rozhodnou pro nějakou firmu, proč ne pro tu, kterou mají deset metrů od školy a kde pracuje spousta jejich spolužáků?

Chcete se dozvědět více o řešeních od IBM? Klikněte sem.

Jak funguje vaše propojení s fakultou kromě toho, že tam učíte?

Fakulta informačních technologií má partnerský program. Firmy přispívají penězi a získávají za to určité benefity. Několikrát do roka tam mohou vystavovat produkty, prezentovat svou práci a dávat na nástěnky náborové letáky. Naší spoluprací chceme ukázat, že z fakulty nehodláme jenom brát, ale také ji chceme podpořit. A to nejen učením. Vždyť Martin Půlpitel dokonce pomáhal s jejím založením ještě jako student FELu.

Už jste se zmínil o tom, že vaše aplikace pro festivaly funguje na IBM Bluemixu. Jak jste se k IBM dostali?

Něco jako platformu IBM Bluemix jsme potřebovali, protože díky ní je proces nasazování aplikací mnohem jednodušší a integrace služeb třetích stran je taky snazší. Používali jsme platformu Azure od Microsoftu, ale nepřipadala nám úplně dobrá. Je to trochu vtipné. Když jsme se pro ni rozhodovali, zkoušeli jsme jak Bluemix, tak Azure a Bluemix nám nepřišel ideální. No a asi po půl roce jsme Azure opustili, abychom se vrátili k Bluemixu, protože mezitím udělal neskutečný pokrok.

Odkdy tedy Bluemix používáte?

V červnu jsme na Open Data Hackatonu vyhráli volné kredity na Bluemix a začali jsme se víc bavit s Petrem Biskupem z IBM. Dnes nasazujeme na Bluemix i produkční věci pro naše klienty a postupem času bychom chtěli migrovat celou naši infrastrukturu. Abychom mohli klientům představovat řešení na špičce, potřebujeme mít zázemí. To nejde dělat na koleni. Rozhodli jsme se pro Bluemix, protože má podle nás nejčitelnější infrastrukturu.

Bavíte se s IBM o dalším rozšíření spolupráce?

Plánujeme to. Ale zatím nemůžu mluvit konkrétně. Určitě bychom ale chtěli propagovat Bluemix pro startupy nebo pro malé a střední firmy. Rád se podělím o naše zkušenosti. Nejde ani tak o to, že bych chtěl propagovat Bluemix, ale myslím, že je fajn něco vrátit komunitě. Když jsme strávili rok hledáním optimálního řešení, proč se o to, k čemu jsme dospěli, nepodělit s ostatními a ten rok jim neušetřit?

Jak se vaše aplikace dostala na Expo v Miláně?

Přihlásili jsme se do výběrového řízení pro Czech Tourism. Měla to být naše první zkušenost se státní sférou. Ta výběrová řízení byla dvě a účastnili jsme se jich na popud jednoho konzultanta, který nás na ně upozornil. První jsme nevyhráli, ale druhé ano, i když jsme nebyli nejlevnější. Byla to aplikace pro český stánek na Expu v Miláně, krásná reference. Ale připravovali jsme pro ně i celou mobilní aplikaci ke kampani České Treadice. Hodně zajímavý projekt.

Vaší novinkou jsou Bagety na cestě pro Bageterii Boulevard. Můžete tuto aplikaci představit?

Je to projekt, krému věříme. Bageterie Boulevard nás oslovila, že by chtěla pomoc s technologickým konceptem. Byl to projekt, na kterém jsme se mohli vyřádit po technologické stránce. Projekt běží na IBM Bluemix, ostrý provoz byl spuštěn v pondělí 23. listopadu. Uvidí se, jaký o něj budou mít lidé z Holešovic a z Karlína zájem. Je to alternativa k Dáme jídlo nebo k Ordr. Pro lidi, kteří nemají čas jít na hodinu do restaurace a zároveň si potřebují provětrat hlavu, vznikne možnost dojít si pro bagetu.

Které zakázky jsou výkladní skříní Ackee?

Děláme spoustu věcí, které nejsou vidět. Jsou to například interní aplikace pro Dámejídlo a také pro jejich mateřskou společnost Delivery Hero. Nebo interní aplikace pro kurýry, pro logistiku, která běží asi v deseti zemích Evropy. S Dáme jídlo připravujeme novou klientskou aplikaci, na kterou se velmi těším. Také je spuštěn nový startup Babysitting  Today, což je alternativa služby Hlídačky.cz. Mají jiný byznys model. Je to něco jako Uber, ale na hlídání dětí. Hodně zajímavý a dobře promyšlený koncept.

Jaká je vaše vize dalšího rozvoje firmy?

Rádi bychom se víc věnovali klientům, kteří za námi přijdou s tím, že děláme pěkné věci, a chtějí po nás, abychom jim pomohli dosáhnout nějakého cíle. Rádi bychom dál rostli, i když asi ne tak moc jako doteď. Rádi bychom zůstali na technologické špičce a více se specializovali právě na technologickou stránku.

Už je vás v Ackee poměrně dost. Daří se vám udržovat nějaké společné neformální aktivity?

Je jich hodně, ale nic není nutně pravidelné. Kromě toho, že jednou za dva měsíce představujeme nové projekty, aby všichni věděli, co se za nimi skrývá. Přestože prezentace končí kolem devíti, akce zpravidla až nad ránem. Jako IT firma máme v kanceláři xbox, takže máme FIFA ligu. Sportovních aktivit je taky hodně. Jezdíme na kola, chodíme na badminton, trampolíny, plánujeme týmový kruhový trénink. Měli jsme pokerový večer, byli jsme na bowlingu…

 

 

Text nevyjadřuje názor redakce