Americká technologická společnost IBM ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku utržila 22 miliard dolarů, meziročně o 8,5 procenta méně než loni. Bez zahrnutí výkyvů měnových kurzů se tržby firmy snížily pouze o dvě procenta. Společnost získává více než polovinu svých příjmů mimo Spojené státy a pocítila tak dopad silného dolaru. Americká měna loni posílila o více než devět procent vůči koši ostatních světových měn. 

 

Čistý zisk společnosti klesl o téměř 19 procent na 4,5 miliardy dolarů (zhruba 110 miliard korun). Kvartální výsledky podniku zasáhly kromě dolaru také slabé výdaje na informační technologie, uvedla IBM při zveřejnění zprávy o výsledcích na svém webu. Firma mírně překonala očekávání analytiků v přepočtu zisku na akcii, kdy experti oslovení agenturou Reuters předpovídali 4,81 dolaru za akcii. IBM dosáhla na 4,84 dolaru za akcii. 

Akcie společnosti po vydání zprávy klesly o více než tři procenta. Ve středu ráno kolem 8:00 SEČ se pohybovaly na úrovni 128,11 dolaru za akcii.

Nová strategie společnosti, tedy zaměření na cloud, mobilní služby či internetovou bezpečnost, se zřejmě vyplácí. V celém loňském roce tyto služby vzrostly meziročně o více než čtvrtinu na 29 miliard dolarů. Podle vyjádření generální ředitelky Ginni Romettyové tvoří 35 procent celkových příjmů IBM. Jen příjmy z cloudu loni společnost zvedla o 43 procent na více než 10 miliard dolarů a bez zahrnutí výkyvu dolaru by to podle IBM byl až 57procentní růst.

Firemní odhad zisku pro letošní rok ale zaostal za očekáváním analytiků. V letošním roce počítá firma se ziskem minimálně 13,50 dolaru za akcii, zatímco analytici doposud očekávali zisk 15 dolarů na akcii.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Finanční ředitel IBM Martin Schroeter uvedl, že silnější kurz dolaru ve čtvrtém čtvrtletí snížil tržby podniku o sedm miliard dolarů a zisk o 300 milionů dolarů. Očekává se, že v letošním roce dolar posílí o 3,4 procenta, napsala agentura Reuters.

Společnost IBM v uplynulém desetiletí přesunula svou pozornost od počítačového hardwaru k lukrativnějším službám a softwaru. Své produkty prodává především podnikům a velkým organizacím a je považována za dobrý ukazatel zdraví celosvětového technologického sektoru.