Stačí obyčejný zlomený nástavec na vysavač, a hned je problém. V běžných obchodech k dostání není a jeho cena je kvůli složité dopravě a distribuci přes půl planety vysoká. Všechno ale již brzy může být mnohem jednodušší. Stačilo by, kdyby bylo možné si na stránkách výrobce stáhnout potřebný výkres a ten poslat do 3D tiskárny v okolí. Jen v Praze jich je už nyní několik desítek. A díl můžete mít hned a poměrně levně. Chybí už jen výrobci vysavačů ochotní své díly takto "prodávat".

Tento trend je pro průmysl velkou výzvou a bude pro byznys znamenat poměrně významnou změnu obchodních pravidel. Proč by se zboží mělo vozit, když ho stačí v místě určení jen vytisknout?

"3D tisk má potenciál zcela změnit prakticky každou část výroby, od tvorby designu po rozvržení plochy obchodu, od výroby a montáže po logistiku a distribuci," říká viceprezident společnosti HP Stephen Nigro. Podle něj se do roku 2022 rozšíří 3D tiskárny ze stávajícího používání pouze k prototypům a malosériové výrobě k opravdu plnohodnotné technologii pro výrobu. "Firmy, které se k 3D prototypům připojí dnes, budou zítra lídry ve výrobě," dodává. 

Architekti si modely domů ještě nedávno složitě lepili z vyřezaných dílů. 3D tiskárny jim umožnily možnost vytvoření modelu a mnohem snadnější komunikaci s klienty. Ten si jej koneckonců mohl vytisknout i na druhé straně světa. Stejně tak se na novou technologii vrhli designéři, kteří si mohou tisknout modely svých návrhů nebo vytvářet složité prvky, které by jinak než na 3D tiskárně vůbec vyrobit nešlo. Internetové e-shopy jsou již plné přívěšků nebo náušnic z termoplastů.

Průmysl sice zůstával na začátku v pozadí, ale i firmy postupně začínají pro tiskárny nacházet řadu využití. Rychle objevily výhody prostorového tisku například při přípravě prototypů a vzorků.

Dřívější metody byly zdlouhavé a hlavně drahé. Specializované firmy musely dělat složité formy a díl se pak často na velké vzdálenosti převážel. Dnes stačí 3D tiskárna a díl je na světě během pár minut. Ušetří se tolik času a peněz, že se investice do nových technologií rychle zaplatí.

Například v automobilce Škoda Auto si mohou vytisknout tvary jednotlivých dílů a poměrně rychle ověřit, zda lze chystaný automobil dobře smontovat. Pokud to jde, firma používá virtuální realitu. V některých případech si ale vytiskne fyzické díly a zkusí, zda k sobě pasují, jak mají.

"Před časem nás stálo i miliony korun, když jeden díl o milimetr neseděl," vysvětluje Ivan Utěšil, který má v automobilce virtuální realitu na starosti. Teď je milimetrový problém patrný v předstihu, ještě před výrobou prototypů. Trojrozměrný tisk přináší úspory a čas, není třeba, aby prototypy dílů přiváželi dodavatelé.

Do 3D tisku investuje třeba výrobce protetik ING corporation. Šéf firmy Jiří Rosický předpokládá, že si v budoucnu budou zákazníci své náhradní končetiny pouze objednávat. Firma pak jen vytvoří data pro 3D tiskárnu. S nimi stačí zajít do nejbližší veřejné tiskárny, které by měly postupně vzniknout, a nechat si tam například novou umělou ruku vytisknout.

"Je jen otázka času, kdy technologie pokročí," říká Rosický. Desítky milionů investuje do toho, aby na tuto dobu byli připraveni a aby více pracovali s daty.

Koneckonců není sám. Výrobě protéz se věnuje hned několik dalších projektů. 3D tiskárny mají obrovskou výhodu v tom, že na míru vyrobený originál nevychází dráž než sériová výroba.

"Výroba protetik je jedním z oborů, kde 3D tisk už nyní dává největší smysl," říká Josef Průša, majitel pražské firmy Prusa Research, která patří mezi největší světové výrobce 3D tiskáren a měsíčně jich sestaví zhruba 2000. Podle Průši lze potřebné díly vytisknout za pár dolarů.

Na to, že jde o zjevný trend, vsadila i zmíněná společnost HP, která se právě do oboru 3D tiskáren pro firmy snaží prosadit. Zaměřuje se výhradně na velké výrobce a nabízí jim tiskárny, jejichž ceny se pohybují v milionech korun. Tedy o dva řády výše než běžné stolní tiskárny pro domácnost. HP ale necílí na kutily, chce oslovit průmyslové firmy, které potřebují vyrábět kvalitní prototypy nebo rovnou funkční díly.

Plánuje první tiskárny dodávat koncem letošního roku, pro obor to bude ale výrazná změna. K menším specializovaným firmám se přidá globální gigant, který nechce nic nechat náhodě. Na přípravě tiskáren spolupracoval s firmami, jako je Nike, BMW, Johnson & Johnson nebo Siemens. A snažil se zjistit, co přesně takto velké firmy pro svou výrobu potřebují.

Už dnes jsou díly z 3D tiskáren v autech i letadlech, protože jde vytisknout díly, které jinak vyrobit nejde. Používají se u zmíněných protetik, u lidí, dětí i zvířat. 3D tiskárnu mají a používají i na mezinárodní vesmírné stanici, protože je to nejlehčí způsob, jak tam dopravit potřebné díly. To vše je ale jen začátek. Technologie se stává přesnější a využitelnější pro průmyslovou výrobu. 3D tisk navíc nabízí i šetření životního prostředí, protože odpadne doprava na velké vzdálenosti.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru