Poukázku ve výši tisíc korun na nákup nového mobilu dostane zhruba 120 tisíc zákazníků operátora O2, kteří nemohli v předchozích dnech volat ze zahraničí. Podle operátora se výpadek služeb, ke kterému došlo kolem úterního poledne, podařilo definitivně vyřešit ve středu v sedm hodin večer. 

Výpadek způsobila softwarová chyba v síti společnosti Cetin, která provozuje pro O2 mobilní i fixní sítě (firma vznikla před dvěma lety oddělením od O2).

Chyba způsobila přetížení obou mezinárodních ústředen Cetinu v Praze a Brně. Kvůli tomu nemohli zákazníci O2 v zahraničí volat, ani přijímat hovory. Podle O2 nešlo o hackerský útok, o němž jako o jedné z možných příčin hovořili ve středu zástupci Cetinu.

"Rádi bychom se omluvili zákazníkům, které problém služeb postihl. Výpadek budeme samozřejmě kompenzovat za každý den nefunkčnosti služeb v plné výši podle zákona a platných smluv, a to automaticky, aniž by zákazníci museli svůj nárok uplatňovat," říká Tomáš Budník, generální ředitel společnosti O2.

Kompenzace vychází z měsíčního tarifu, který si zákazníci u O2 platí. U nejčastěji prodávaného tarifu za 749 korun činí kompenzace zhruba 25 korun za každý den, kdy roaming nebyl dostupný - měsíční cena se dělí třiceti a vynásobí počtem dnů, kdy byla služba nedostupná.

"Jako poděkování za trpělivost navíc přidáváme poukaz na nákup libovolného příslušenství nebo slevu na mobilní telefon ve výši 1000 korun," dodává Budník. Nárok na uplatnění slevy budou mít do konce srpna automaticky všichni zákazníci, kteří byli výpadkem zasaženi.

"Tyto zákazníky v dohledné době budeme kontaktovat prostřednictvím SMS zpráv, v nichž bude informace, jak slevy na prodejnách O2 uplatnit. Není tak nutné, aby se s žádostí obraceli na zákaznickou linku," dodává mluvčí operátora Lucie Pecháčková.

Podle mluvčí Cetinu Terezy Gálikové nemá nyní roaming ještě kvalitu jako před výpadkem, nicméně funguje. Napoprvé se podle ní spojí zhruba 80 procent hovorů, zbytek až při opakovaných pokusech.