Přestože obliba nakupování na internetu v Česku stále roste, o přeshraničním on-line prodeji se to příliš říct nedá. V roce 2016 Češi na tuzemských e-shopech utratili podle Asociace pro elektronickou komerci 98 miliard korun, což je o pětinu více než v předešlém roce.

Podle posledních údajů Eurobarometru ale na zahraničním e-shopu provede ročně nákup jen pět procent Čechů. „Ze srovnání vyplývá, že z evropských národů jsou nejvíce nedůvěřiví Poláci a Češi. Na opačném konci stojí Rakušani, Finové, Dánové a Belgičané,“ uvádí Pavel Včela, ředitel české pobočky balíkového přepravce GLS.

Podle průzkumu veřejného mínění na reprezentativním vzorku více jak tisícovky respondentů se Češi při zvažování, zda využijí zahraniční e-shop, nejvíce obávají odlišných právních podmínek a rizika, že zaplatí a zboží jim nepřijde. Strach ze ztráty nebo poškození zásilky už není tak velký jako dříve.

Podle průzkumu agentury Ipsos pro společnost PayPal jsou největším lákadlem pro Čechy, kteří nakupují na zahraničních e-shopech, výhodná cena (76 %) a zboží, které domácí e-shopy nenabízejí (61 %).

V porovnání s obyvateli ostatních států Evropské unie nejsou Češi konzervativní jen v přijímání zásilek ze zahraničí, ale i v posílání zásilek opačným směrem, tedy z Česka do zahraničí. Obavy o bezproblémové doručení zásilek odesílaných do zahraničí ale postupně slábnou.

„Odbavujeme stále více balíků směřujících za hranice Česka. Případných problémů s reklamací se oproti roku 2016 bojí o 20 procent méně Čechů. Strach ze ztráty či poškození zásilky meziročně klesl o 13 procent,“ dodává Pavel Včela ze společnosti GLS, která provedla průzkum o zásilkách z e-shopů směřujících za hranice České republiky.

Hlavní překážkou pro odesílání balíků do zahraničí zůstává pro Čechy cena dopravy. V letošním roce to uvedla ještě polovina dotázaných (49 %). Naopak za málo problematické pokládají Češi složitost odeslání (7,4 %), dobu doručení (4,7 %) nebo nedůvěru vůči přepravci (3,2 %).

Související