Před několika lety vzbudila rozruch reklama, v níž začínající herci s radostí oznamovali blízkým, že dostali zdánlivě velmi pochybnou roli. Pochyby však v závěru utnul slogan: "To není porno. To je HBO." S nejnovějším seriálem této stanice − známé vysokými ambicemi i odvahou zobrazovat sexuálně explicitní scény − by však mohl přijít nový slogan: "Tohle je porno. A je od HBO."

Drama The Deuce: Špína Manhattanu hned ve svém pilotním dílu, který stanice vysílá dnes večer, dost možná stanovilo rekord co do počtu ztopořených penisů v jediné epizodě televizního seriálu. Ale důvod pro onen nový slogan je přesto prostší: The Deuce vypráví o zrodu newyorského pornografického průmyslu v 70. letech.

A hned zkraje je třeba poznamenat, že "porno" je pouze tématem seriálu. Navzdory explicitním scénám tvůrci vždy nejprve vykreslí postavy, než kamera zabere jejich intimní partie. Činí tak navíc bez voyeurství, byť zároveň nijak nezakrývá syrovou povahu tehdejšího Manhattanu, v jehož ulicích štíty kin lákaly na vrcholná díla tehdejší italské kinematografie a pod nimi v telefonní budce si prostitutky pohrávaly s pánskými přirozeními.

Tvůrce The Deuce David Simon si − podobně jako ve svém nejslavnějším seriálu The Wire: Špína Baltimoru − dává načas. V první osmdesátiminutové epizodě představí plejádu postav, a byť tu sex za peníze od prvních chvil visí ve vzduchu, zatím jde jen o svět pasáků, barmanů a vyzývavě oblečených žen postávajících na ulicích, nikoliv o průmysl.

James Franco skvěle ztvárnil dvojroli identických dvojčat: gamblera Frankieho a barmana Vincenta. Oba zdobí typický dobový knírek a v prvním dílu se potkají v jediné scéně, každý na jiné straně baru. Nenápadný půlminutový dialog, v jehož finále jeden druhému vytrhne balíček bankovek z ruky, krásně dokládá, jak precizně natočený, stříhaný a vůbec odvyprávěný seriál dosud je.

Mezi postavami dále dominuje ta, kterou ztvárnila Maggie Gyllenhaalová. Vlastně hraje také tak trochu dvojroli. Když si sundá platinovou paruku a zvoní u dveří své matky, náhle se z prostitutky − pyšné na to, že se obejde bez pasáka − stává matka, která přišla navštívit syna.

Právě její postava v jeden okamžik dobře vypíchne, o čem s velkou pravděpodobností celý seriál bude. Když ji jednomu mladíkovi kamarádi zaplatí coby dárek k narozeninám, ale z noci plné erotiky se stane pouhých pět vteřin blaha, vysvětluje mu základy byznysu.

"Když k tvému otci do prodejny aut přijde zákazník a je hned se vším hotový, dostane snad druhý vůz zdarma?" přirovnává prostitutka sexuální akt k prodeji automobilu. "Tohle je moje práce."

Podobně jako kriminální seriál The Wire nepojednával jen o drogách, ani The Deuce nevypráví pouze o prostituci či pornografii. Už z prvního dílu je jasné, že jde o obecnější věci. Že se tu lidé různých ras a postavení střetávají uprostřed živelného a komplikovaného společenského systému, v němž práce může nabýt mnoha různých poloh.

Talentovaná vysokoškolačka se zálibou v Camusovi tu snadno skončí v baru, kde jsou novým marketingovým zlepšovákem "rafinovaně" oblečené servírky, a mezi řečí poučuje barmana o tom, co je to objektifikace žen. Nepůsobí to ani trochu kašírovaně, David Simon je na to příliš dobrý scenárista. A hned polovinu epizod osmidílné první řady − včetně té úvodní − režírovaly ženy.

Pilotní díl The Deuce je především rafinovaná předehra. Už tím se vymyká praktikám pornografie, která často předehru upozaďuje před samotným aktem. Tady je ovšem předehra tak vzrušující, že těžko říci, co se stane, jestli ji další "akty" trumfnou.

Pokud vypravěčské tempo vydrží, HBO možná bude muset přepsat své slogany.