Actum nabízí řešení a služby ve spojení s dnes trošku nadužívaným termínem digitální transformace. Představit si pod tímto můžeme v případě IT technologií téměř cokoliv. Jaké služby a řešení v této souvislosti nabízíte zákazníkům?

Digitální transformace může být nadužívaný pojem, ale má zdravý základ. Přitom jak se technologie rychle vyvíjí a mění a jak dramatický dopad mají na svět již teď, nemůže nikdo zůstat na pochybách, že digitalizovat zaběhnuté procesy a pracovat více s daty není možností, ale nutností.

To, co děláme, je, že pomáháme našim klientům využívat nových technologií a připravujeme pro ně nová webová a mobilní řešení a nově i řešení, která patří do oblasti IoT.

Pro oblast internetu věcí (IoT) jste přitom speciálně vytvořili divizi s názvem Actum IoT. Na co se zaměřuje?

IoT je pro nás přirozeným rozšířením naší mise. Stále pomáháme našim klientům se digitalizovat, tentokrát ale zahrnujeme i fyzický svět, tedy výrobu a samotné produkty. Opět hledáme nejlepší cesty a podle toho, jaké klient řeší problémy, přizpůsobujeme řešení.

Příkladem jednoduchého řešení může být sběr provozních dat z existující výrobní linky jejich zpracování a prezentace. Na první pohled jde sice o jednoduché řešení, ale pro spoustu firem stále představuje úžasný benefit.

Jaké další příklady využití IoT můžete jmenovat?

Dalším, ale složitějším příkladem může být sběr a prezentace telemetrických dat ze stavebních strojů, opět s následným zpracováním a prezentací. Neboli nová data pro vývoj, optimalizace servisu nebo dále i prediktivní maintenance.

Data mohou skrývat netušené příležitosti pro optimalizaci procesů nebo navýšení hodnoty produktu pro koncového uživatele. Zcela si uvědomujeme, že projekty musí mít pro naše klienty jasný byznys přínos, jinak nemají smysl.

Ovšem rozumíme i tomu, že technologie není to, co klientovi přináší hodnotu. Hodnotu přináší až využití dat a schopnost se nad nimi rozhodovat. Z tohoto pohledu je technologie pouze prostředníkem k získání skutečné hodnoty.

Které hospodářské obory projevují největší zájem o řešení internetu věcí? Liší se nějak tuzemská poptávka od situace v zahraničí, resp. ve světě?

O IoT se mluví v souvislosti s řadou oblastí od chytrých měst až po medicínu. Já osobně spatřuji nejbližší příležitosti pro optimalizaci procesů v průmyslu a výrobě. Pokud se podíváme na možnosti digitalizace, vylepšení produktu a služeb, tak tam bych nediskriminoval, užitečná témata se najdou v každé oblasti.

České firmy vidí v digitalizaci stejné příležitosti jako firmy mezinárodní, nicméně mají nevýhodu menšího trhu a jsou tedy méně odvážné. Nicméně hlavním společným problémem firem je schopnost se rozhodnout a inovovat, dokud je čas, přitom využití dat může představovat zásadní výhodu.

Osobně bych dal jedno doporučení, jak k digitalizaci přistupovat: začněte včas a postupujte po malých krocích. Je chybou myslet si, že prvním projektem spasíte celou firmu, postupujte postupně a učte se. Získejte zkušenosti z malých projektů, protože je budete nutně potřebovat pro ty velké a už nebudete mít čas začínat od nuly.

Podle analytiků oblast internetu věcí skýtá v budoucnu velké obchodní příležitosti. Jaké jste si vy sami stanovili obchodní cíle?

Naším cílem je být respektovanou společností na každém trhu, na který se rozhodneme vstoupit. V tomto okamžiku mluvíme o trhu českém a německém. Máme tedy jednoznačný cíl dostat se na těchto trzích do pozice, kde budeme hráčem ovlivňujícím trh, to znamená schopnost dodat jednotky velkých projektů ročně.

 

Rozhovor byl publikován v ICT revue 12/2017.