Výrobců televizorů jsou desítky, pouze dva ale určují trendy. LG a Samsung si letos zdánlivě vybírají oddechový čas a odvádějí od toho pozornost futuristickými koncepty. LG se chlubí OLED televizí, kterou lze stočit do roličky, Samsung zase vyrobil prototyp obří modulární televize z miniaturních LED prvků, které fungují stejně jako OLED – každý bod aktivně svítí a lze jej nezávisle zcela zhasnout. Běžné televize ale budou více méně stejné jako před rokem, alespoň na první pohled.

Televize od LG i Samsungu nabízejí "pod kapotou" vylepšení. Budou například připravené na zobrazení obsahu s vyšší snímkovou frekvencí – až 120 snímků za sekundu. Díky tomu bude pohybující se obraz výrazně ostřejší a detailnější – až se v tomto formátu budou vysílat třeba sportovní zápasy. Chyběly ale například informace o podpoře adaptivní snímkové frekvence, kterou by ocenili fanoušci videoher.

Oba giganty se více než na zavádění nových technologií soustředili na softwarovou stránku a hlasové ovládání. LG do svého operačního systému WebOS podle očekávání přidává vedle vlastní technologie ThinkQ také Google Asistenta. Kvůli požadavku na kvalitu mikrofonů a vyšší výpočetní výkon se nová funkce nedostane na starší modely OLED televizorů.

Samsung pak do svých televizorů začlení asistenta Bixby, který se představil loni v telefonech Galaxy S8 a Galaxy Note 8. Proti Google Asistentu má výhodu v tom, že ho Samsung oficiálně podporuje i v Česku, byť pouze s anglickými povely. Obě firmy chtějí, aby se televize stala centrem moderní domácnosti. Přes televizor má být možné ovládat další zařízení včetně ledniček, praček nebo robotických vysavačů vybavených umělou inteligencí.

Samsung propojení telefonů a televizí s celou chytrou domácností pod heslem "Chytrá televize je konečně inteligentní" prezentoval jako závazek na další tři roky. Zároveň ukázal, jak prostřednictvím telefonu bude možné nastavit novou televizi během několika sekund včetně přihlášení k některým aplikacím v čele se Spotify, podpora ale zatím chybí u Netflixu nebo YouTube.

O hlasové ovládání televize a inteligentní propojení různých zdrojů obsahu se zajímá i TCL, aktuálně třetí největší značka televizí na světě. Původně čínská firma se prosadila primárně v USA díky uživatelskému prostředí Roku OS. Roku v letošním roce začíná nabízet chytré reproduktory včetně soundbaru určeného přímo pro televizory TCL. Soundbar s hlasovým ovládáním ale přijde až na konci roku 2018.

Lepší obraz i u levnějších TV

Předloňské představení systému HDR a technologie Quantum Dot nemá v letošním roce přímý protějšek. Ohebný OLED od LG je jen koncept daleko od masové produkce. Samsung pak ukázal televizor s technologií microLCD, která funguje na stejném principu jako OLED, bez plošného podsvícení, ale prototyp televize The Wall ještě není připravený k prodeji a televizi s úhlopříčkou 165“ si koupí málokdo. Stejně tak se zdá, že loňský propad cen OLED obrazovek letos nebude pokračovat stejným tempem, zvýší se ale nabídka – vedle Philipsu a LG nabídne levnější OLED také Sony.

Výrobci ale u nejdražších televizorů kladou větší důraz na věrnost barev. V této oblasti si náskok před konkurencí udržuje Panasonic, který se chlubí tím, že jeho OLED televizory používají hollywoodská studia jako referenční velkoplošné monitory při střihu a postprodukci filmů.

Výrobci se v letošním roce soustředí na zlepšování kvality obrazu prostřednictvím takzvaného postprocessingu, tedy softwarové úpravy obrazu před jeho zobrazením. Inteligentní algoritmy z obrazu umí odstraňovat šum, vyhlazovat přechody mezi barevnými odstíny a bránit trhání pohybujícího se obrazu.

Výrobci jako Panasonic se také snaží dohnat Samsung v rychlosti odezvy televizorů v herních režimech, kde je místo softwarového vylepšování obrazu důležitější co nejrychlejší zobrazení snímků přijímaných z počítače nebo herní konzole. Pomalá odezva v tomto případě komplikuje ovládání akčních nebo závodních her. Panasonic se letos na CES pochlubil snížením odezvy (input lagu) na hranici 20 milisekund, což je zpoždění, které většina hráčů nezaznamená.

Očekávat lze letos plošně také zvyšování jasu a lepší podporu HDR u levnějších modelů a kvalitnější panely v televizích střední třídy, které v loňském roce měly těžkou pozici. LG například nahradí tradiční LCD panely u svých televizí s LED podsvícením verzemi s technologií označovanou NanoCell. Tyto obrazovky mají zajistit lepší viditelnost barev i při pohledu z úhlu díky minimální vzdálenosti mezi obrazovým panelem a krycí vrstvou. Podobně jako u telefonů je i u televizorů vidět rozevírání nůžek mezi nejlepšími modely a těmi levnými. Méně známé značky jako TCL, Hisense nebo v Evropě Thomson, Visio a Changhong nabízejí lepší poměr ceny a výkonu než zavedené značky.

Související