Součástí Mall Group je dnes už pěkná řádka e-shopů. Jak vypadá vaše logistická síť? Daří se vám vytvářet synergie?

Ano, pracujeme na tom, aby se vše propojilo ještě lépe. V rámci domény Mallu prodáváme kromě Česka ještě na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Chorvatsku plus ve Slovinsku, kde se jmenujeme Mimovrste. Centrální sklad pro Polsko a Slovensko máme v Čechách v Jirnech u Prahy. A navíc odtud vozíme do Maďarska více než 70 procent zboží. Tyto země zavážíme prostřednictvím linehaul přeprav, které si zajišťujeme sami. Stále ale v Maďarsku udržujeme i vlastní sklad, i když jej zmenšujeme. Důvod je ten, že Maďarsko má poměrně komplikovanou legislativu kolem datových nosičů, na které se musí lepit speciální etikety. K tomuto segmentu patří i třeba telefony nebo notebooky, takže to je mnoho položek, které musíme stále řešit lokálně.

Polsko je velký trh. Nevyplatilo by se vám tam zřídit sklad?

Už jsme ho tam měli. Polsko ale není jednoduchý trh. Dlouhodobě byl pro nás ztrátový, takže jsme tam loni zavřeli náš sklad ve Vratislavi a začali jsme fungovat v modelu full cross-boarder jako v případě Slovenska a nyní částečně i Maďarska. I díky tomu jsme loni v prosinci měli v Polsku poprvé kladný hospodářský výsledek.

Na Slovensku jste také měli sklad?

Ano, na Slovensku jsme měli cca 10 tisíc metrů čtverečních skladové plochy, ale těsně než jsme se začali v roce 2015 stěhovat z Horních Počernic do Jiren, jsme sklad v Senci uzavřeli. Náš hlavní distribuční sklad v Česku fungoval především jako centrála pro nákup produktů. U nás se pak zboží vyskladnilo a poslali jsme ho na sklad v zahraničí, kde se muselo znova uskladnit, vyskladnit a zabalit, pak se teprve předávalo lokálním dopravcům k doručení.

Myšlenka je taková, že když už objednané zboží u nás vychystáme, tak na něj rovnou nalepíme etiketu a v rámci linehaul přeprav zajistíme sami hromadnou dopravu až na depo přepravce v dané zemi, který pak zásilky rozveze.

Jak fungují vaše e-shopy ve Slovinsku a Chorvatsku?

Ve Slovinsku máme centrální sklad, který slouží i pro Chorvatsko, a to stejným způsobem, jakým funguje ten český pro Slovensko a Polsko. Bavíme se ale o tom, že pro non-food byznys bychom měli v budoucnu dva centrální sklady. Jeden by byl nadále v Jirnech a pro oblast Balkánu, to nyní znamená Slovinsko, Chorvatsko a Maďarsko, plánujeme postavit do dvou let další centrální sklad, který by se nacházel v Maďarsku nebo ve Slovinsku, určitě ale blízko hranic.

Jaké synergie vznikají v rámci vašich e-shopů v Česku? Také je centralizujete do Jiren?

Dvě věci se nám už podařilo plně zaintegrovat do jirenského skladu. Máme tady depo Uloženky a loni jsme sem přesunuli sklad Rozbaleno, což je náš e-shop specializovaný na prodej zboží vráceného ve 14denní lhůtě a rozbaleného nebo při přepravě lehce poškozeného zboží. V březnu nás čeká integrace BigBrands.cz a ProDěti.cz. a také jejich přechod ze stávající informační platformy na SAP. Logistiku pro tyto naše e-shopy budeme zajišťovat z hlavního jirenského skladu za použití stejných technologií, jaké využíváme pro Mall. V plánu pro letošní rok je rovněž využití aut Košíku k doručování balíků od Mall.cz.

Co tedy zůstane ještě mimo DC Jirny?

Mimo zůstává Vivantis a Košík. U něj je hlavní důvod ten, že skladování potravin vyžaduje mimo jiné různé teplotní režimy a jiné logistické procesy. Mimo také zůstává CZC.cz, protože u něj je integrace na platformu SAP poměrně složitá. Komplexita integrace u CZC není na straně logistiky, ale spočívá především v integraci franšízové sítě, přes kterou realizuje značnou část obratu. I proto zatím stále nepadlo rozhodnutí, jestli jej budeme integrovat.

Zůstalo vám ještě něco v Horních Počernicích, kde byl dřív váš centrální distribuční sklad?

V Horních Počernicích máme sklad Košíku, tedy sklad pro rozvoz potravin až do domu. Je ale v jiné hale, než býval Mall.

Máte tam ale stále výdejnu obchodu Mall.

Výdejna, která historicky sousedila se skladem, v Horních Počernicích zůstala, protože zákazníci jsou na tento pick-up point navyklí. Chceme ji zachovat i proto, že je to jeden z mála pick-up pointů v Praze, kde nabízíme možnost vyzvednutí big boxů, tedy zboží těžšího než 50 kilogramů, nebo zboží s obvodovou délkou přes tři metry.

Pick-up pointy tvoří páteř naší infrastruktury a jejich síť chceme rozšířit. Jedná se - zvlášť v České republice - o hojně využívaný způsob doručení. V současné době máme v ČR 18 pick-up pointů, přes které distribuujeme kolem 40 procent veškerého objemu vydaných kusů v ČR. V případě CZC.cz, které má v ČR 68 výdejních míst, je to dokonce 70 procent.

Tři pražské sklady Košíku

Realizujete na kamenných pobočkách i klasický prodej?

Mall nabízí na výdejních pobočkách i vlastní prodej doplňkového sortimentu. Pracujeme také s tím, že bychom otevřeli prodejny nebo cash and carry. V pick-up pointech CZC už klasický prodej realizujeme.

Jste tedy vlastně ještě e-shop?

Určitě ano. Nicméně trhy retailu a etailu se k sobě přibližují. Stejně jako kamenné prodejny některých retailerů fungují jako výdejny, začínají naše výdejní místa nabízet klasický prodej.

Pavel Knap

Studoval podnikovou ekonomiku na Humboldtově univerzitě v Berlíně. Po návratu z Německa začal pracovat pro firmu Baumatic, poté přešel do oblasti FMCG. Nejprve působil v Kauflandu a následně v Plus Discountu, který v roce 2007 převzala společnost Penny Market. V roce 2015 přešel do Mall Group, kde nyní působí na pozici šéfa logistiky celé skupiny, pod kterou spadají například e-shopy Mall.cz a dalších pět národních poboček, CZC.cz, Košík.cz, Rozbaleno.cz, Vivantis nebo Uloženka.

V rámci různých koncepcí city logistiky se hovoří o tom, že budou vznikat ve městech menší sklady, odkud se bude doručovat na poslední míli, a zároveň budou fungovat jako výdejní místa. Budou takto fungovat i vaše výdejny ve městech?

Reálně o tom uvažujeme v kontextu distribuce potravin, kde garantujeme časové okno dodání a lhůtu pro doručení zboží od jeho objednání. Kvůli zahušťující se dopravě přemýšlíme o tom, jestli by nebylo výhodnější obsluhovat Prahu ze dvou nebo ze tří skladů, které by byly sice menší, ale dojezdová vzdálenost k zákazníkům by byla kratší, takže servis by pro ně byl zajímavější.

Tyto menší sklady byste umístili blíž centru města, než je nynější hlavní sklad Košíku v Horních Počernicích?

Už máme spočítáno, že pokud bychom sklad přesunuli například na Průmyslovou ulici, tak už na stávajícím počtu dodávek ušetříme na každém autě denně zhruba sedm až jedenáct kilometrů. Při 140 rozvozových autech, která v současné době provozujeme, se jedná o zajímavou úsporu v čase řidičů a počtu najetých kilometrů.

Máte vlastní auta?

Distribuční dodávky Košíku jsou na operativní leasing, doručovatelé jsou zaměstnanci Košíku. Co se týká Mallu, veškerá doprava je outsourcovaná.

Mall nabízí partnerský prodej. Jak je logisticky nastavená spolupráce s partnery, kteří přes vás prodávají své zboží?

My v současné době zobrazujeme produkty partnerů v našem košíku a umožňujeme tak jejich prodej spolu s našimi produkty, které máme skladem. Ve třetím kroku on-line nákupu, kdy se vybírá způsob platby, se košík rozpadne do dvou částí. A to na zboží, které posíláme z Mallu, a zboží, které zajišťuje náš partner. Roli integrátora tu částečně hraje Uloženka. Jejím prostřednictvím nabízíme všem našim partnerům možnost dodání zboží do zemí, kde Mall působí. A také je prostřednictvím Uloženky možné využít síť našich PuP i doručení zákazníkovi domů na adresu.

Výhodou pro partnery je návštěvnost na našem webu a od letošního roku právě také prodej v zahraničí, což jim dává možnost dalšího růstu. Přepravy do zahraničí organizujeme sami a tam činíme místní podání.

Plánujete rozšířit služby pro partnerský prodej, třeba zajištění skladování?

Skladování zvažujeme. U konsolidace zásilek zboží na skladu Mallu a partnerského prodeje jsme opatrní. Mnoho firem to zkoušelo, včetně Amazonu, a většina z nich dospěla k tomu, že zásilky pro partnery sice skladují a vychystávají, ale nekonsolidují. Zvažujeme ale nabídku dalších služeb, třeba finančních.

Automatické technologie v distribučním centru e-shopu Mall

Dopravci nemají dostatečné kapacity

V informacích o doručení na vašem webu nejsou až na dvě specifické výjimky uvedeni doručovatelé. Může si zákazník vybrat přepravce v procesu nákupu?

Dopravce nezobrazujeme, s tím si hrajeme na pozadí. Přiřazujeme je v závislosti na tom, jaký typ doručení si zákazník vybere a který dopravce tyto služby nabízí.

Ke konci loňského roku se nám povedlo nasadit novou službu parcel tracking, která ukazuje podle statusu jednotlivých dopravců, co se se zásilkou právě děje, a díky níž zákazník vidí i to, kdo zásilku veze. Všechny informace jsou tak dostupné na jednom místě.

Loni jste zvýšili počet doručovatelů na osm a zároveň jste změnili hlavního balíkového přepravce DPD na PPL. Proč?

Strategie DPD se změnila. Navyšování podílu a rozvoj byly nahrazeny snahou o maximalizaci profitu. Na rostoucím trhu s nedostatečnou kapacitou se jedná o logický krok. Představy o cenách byly radikálně jiné. Spolupráci s DPD jsme omezili, ale neukončili. Nadále spolupracujeme v zahraničí a vybraných shopech, kterými jsou CZC, ProDěti a Uloženka.

Zároveň jste zvyšovali počet přepravců.

Naše dopravce dělíme na ty, kteří vozí menší zásilky, takzvané small boxy, a velké zásilky - big boxy. V této kategorii jsme navyšovali počet dopravců z původních dvou na čtyři. Důvodem bylo to, že neměli dostatečnou kapacitu a infrastrukturu, aby byli schopni nás v sezoně kvalitně obsloužit. U velkých zásilek jsou nedostatečné kapacity ještě větším problémem než u balíků.

40 %

Takový podíl zboží v současnosti doručuje Mall přes svých 18 pick-up pointů v ČR.

Neuvažujete v této souvislosti i o vlastní rozvozové flotile?

Uvažujeme a chtěli bychom ji spustit letos. Naše vozy by rozvážely právě velké zásilky. Důvodem je i to, že nikdo ze stávajících partnerů nenabízí doručení o víkendu s instalací zboží. Jen Toptrans nabízí sobotní doručení velkého zboží, ale ne s instalací. Přitom je to služba, kterou v Praze a středních Čechách spousta zákazníků využívá.

Vyplatí se vám doručování o víkendech? Třeba DPD ukončilo sobotní doručování kvůli nízkému zájmu.

Oni víkendové doručování nabízeli jen na vybraná PSČ a nepodařilo se jim to "prodat" na trhu. Troufnu si nesouhlasit, že poptávka po sobotním doručování je nízká. Poté, co jsme začali spolupracovat s PPL, nám počet doručovaných zásilek o víkendech neustále roste. V současné době se pohybujeme zhruba na tisícovce balíků o sobotách a nedělní doručování toto číslo dotahuje. Součástí těchto čísel nejsou výdeje na našich pick-up pointech.

S vlastní dopravou počítáte letos najisto?

Máme to v plánu a není to jen kvůli těm víkendům. My víme, že pro svá rozvozová auta budeme mít uplatnění i v průběhu týdne, a to i bez toho, že bychom někomu ze stávajících partnerů cokoli ubírali.

Kde bude fungovat vaše vlastní doprava?

Plánujeme, že to spustíme v Praze a středních Čechách, a uvidíme, jak to bude fungovat. Následně bychom se chtěli s vlastní dopravou vydat i do krajských měst.

Budou vaše vozy nabízet rychlejší doručení?

Chtěli bychom s tím spojit doručování ve vybraném časovém okně, aby zákazník nemusel být doma celý den. Tato služba bude samozřejmě něco stát, ale zákazník bude mít vždycky na výběr i jiné varianty. Máme představu, že bychom k našemu rozvozu nabídli další doplňkové služby, které dnes ve spolupráci s našimi partnery nabídnout neumíme.

Jak podle vašich zkušeností zvládly balíkové služby loňskou předvánoční sezonu?

Byla jiná v tom, že se větší část přepravců začala jistit proti přetlaku zásilek. Dávali limity, kolik balíků odvezou. Trh je dnes hodně napnutý, takže v momentě, kdy zakolísá někdo ze stávajících velkých hráčů, rozhodí se celý trh. Loňská sezona byla specifická i tím, že PPL zakolísalo už v první fázi, a proto udělalo několik nestandardních kroků.

Většina malých e-shopů má naimplementované dva dopravce - jednoho klasického balíkového a Českou poštu. Zakolísáním PPL se spousta balíků přelila na poštu, která nepočítala s tím, že by se do takové pozice dostala. Takže se dostala do skluzu, což v období kolem Black Friday rozhodilo celý český balíkový trh. PPL se z problémů rychle dostalo a zbytek sezony zvládlo výborně. DPD mělo problémy v předloňském roce, takže byli první, kdo loni přišel s limity, a loňskou sezonu díky tomu zvládli velice dobře. Toto chování více méně donutilo i ostatní hráče na trhu, aby se chovali podobně. Nejproblematičtější tak byly zásilky České pošty, která jako jediná zákazníkům limity nestanovila.

Problém se tím přesunul někam jinam, ale nevyřešil se. Už teď si proto vybíráme dopravce, s kterými budeme spolupracovat v sezoně, a už teď se s nimi domlouváme, jaké budeme mít limity.

Drony spíš pro inventury

Předloni jste zkoušeli doručování pomocí dronů. Nebyl to spíš marketingový tah než skutečný test?

I jako marketingový tah to dobře zafungovalo, na druhou stranu pro nás to byla také určitá zkouška. Víme, že legislativa doručování drony zatím nepovoluje, zkusili jsme ale, co by obnášelo, kdyby to bylo možné. Za skladem máme velké pole a za ním Zeleneč, takže jsme neletěli přes žádné domy. Také jsme při tom spolupracovali s Úřadem pro civilní letectví. Byť je tam řada úskalí, do budoucna se to může ukázat jako jedna z možných cest. Nemyslím si ale, že by drony létaly ze skladu. Vývoj naznačuje, že by mohly létat z auta a doručovat třeba do nějaké speciální schránky. Doručování drony testuje už řada balíkových služeb, zatím ale všichni narážejí na legislativu.

Koncem minulého roku jste říkal, že chcete letos vyzkoušet drony pro inventury. Jak jste s tím daleko?

Aby inventury pomocí dronů fungovaly, potřebujeme vytvořit geokodifikaci skladu. My ale zatím pořád přistavujeme regály, i když už se blížíme finálnímu layoutu skladu. Zatím je to tedy pořád ve fázi projektu, už jsme ale měli ukázku a chceme se o tom bavit dál, až bude sklad kompletní.

Chcete, aby dron fungoval skutečně automaticky, nebo by vám stačilo, kdyby se řídil manuálně?

Manuální řízení je možné, cílem je ale plný automat. Sklad by měl geokodifikaci a v ní by byly zadané velikosti paletových pozic v různých částech skladu. Podmínkou úspěchu testu je mimo jiné unifikace etiket na paletách. S tím jsme ale ještě ani nezačali. Optimální stav je, když máte kód zepředu palety, je vždy na určitém místě a paleta neobsahuje žádný další kód. Dron sice umí přečíst víc kódů a udělat si porovnání, ale může tak snáze dojít k chybám.

Kde všude byste mohli provádět inventuru pomocí dronů?

Takto by se mohla dělat jen v celopaletovém skladu nebo na balíkových lokacích. Máme chaotický způsob uskladnění, takže v policovém regálu může být i víc položek, které jsou na sobě atd., tudíž tam dron nefunguje.

Rozhovor vyšel v dubnovém čísle časopisu Logistika.