Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) odhalila mimořádný případ falšování potravin v Penny marketu. Ve slevových akcích nabízel vepřové maso v konzervě s výrazně nižším podílem obsahu masa, než bylo uvedeno na obalu. Šlo o značku SÝPKA Šlechtická, konzerva je vyrobená v Polsku.

Inspektoři odhalili v Penny marketu pět podobných produktů, vyrobených polskou firmou Pamapol, které byly falšované. Všechny byly letos v březnu v letáku označeny jako "jedinečná nabídka". 

Maso ve vlastní šťávě mělo jednou 69 procent masa, v druhém případě 73 procent, podle obalu přitom mělo mít 89 procent. Maso šlechtické se šunkou mělo v jednom případě 69 procent, ve druhém 72 procent a ve třetím 67 procent masa, mělo mít ale udávaných 86 procent.

Inspekce zahájila s prodejcem správní řízení o uložení pokuty a zároveň mu nařídila, aby všechny další šarže tohoto výrobku nechal na vlastní náklady analyzovat ve specializované laboratoři, uvedl ve středu mluvčí SZPI Pavel Kopřiva.

Řetězec už s dodavatelem přerušil spolupráci a zboží stáhl z prodeje. Podle firmy šlo o jednorázový akční artikl, který není ve stálém sortimentu. "Dle šetření inspekce dodavatel nedodržel obchodní podmínky. Do vyřešení situace jsme proto s dodavatelem přerušili spolupráci. Pokud si u nás zákazník toto zboží zakoupil, může ho samozřejmě v kterékoliv z našich prodejen vrátit," uvedla manažerka strategického marketingu společnosti Zlata Ulrichová.

"Považujeme za zcela nepřijatelné, pokud některé subjekty na trhu dosahují pro spotřebitele atraktivních cen zfalšováním obsahu, kdy klamavě sníží podíl nejnákladnější složky potraviny a tyto výrobky následně ve velkých objemech nabízí v tzv. letákových a slevových akcích. Aktuální zjištění pěti nevyhovujících šarží podobných výrobků od jednoho výrobce ukazuje, že nejde o náhodu a některé subjekty povýšily falšování na nástroj konkurenčního boje. Budeme v kontrolách tohoto druhu pokračovat v nesnížené intenzitě napříč potravinářskými komoditami," uvedl ústřední ředitel SZPI Martin Klanica.

Penny market loni dostal nejvíce pokut od České obchodní inspekce. Inspektoři uložili prodejci 23 pokut v celkové výši 4,6 milionu korun. "Nejčastěji tato společnost nedodržela slibovanou akční cenu při konečném účtování a užila také nekalé obchodní praktiky," uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Potravinářská komora uvedla, že dlouhodobě bojuje za snížení podílu akčních slev, v nichž se v ČR prodá víc než polovina potravin. Kontroly inspekce vítá. "Několik let poukazujeme na fakt, že u polských výrobců si obchodní řetězce objednávají právě pro akce výrobky s naprosto zoufalou kvalitou, které zde potom nabízí českým spotřebitelům jako výhodnou koupi, ačkoliv dochází jednoznačně k jejich klamání," řekl prezident potravinářské komory Miroslav Toman.