Ke svému bankovnímu účtu se Češi nejčastěji přihlašují přes webové rozhraní na svém počítači, popularita mobilních aplikací však prudce roste. Tvrdí to květnový průzkum agentury SC&C pro Českou bankovní asociaci (ČBA). Dle výsledků už 30 procent respondentů vstupuje do internetového bankovnictví prostřednictvím mobilu. To je o třetinu víc než před dvěma a půl lety. V generaci od 18 do 29 let se takto přihlašuje na svůj běžný účet dokonce každý druhý.

"Tento trend bude narůstat, jak bude přibývat bankovních klientů, kteří už od dětství využívají chytrý mobil s připojením k internetu. Kdy využívání mobilních bankovních služeb převáží nad službami i přes internetové rozhraní na počítači, by teď bylo hádáním z křišťálové koule," říká Helena Zavázalová, odbornice ČBA pro oblastech Fintech.

Průzkum ukázal, že čtyřicet procent lidí, kteří bankovní aplikaci mají, ji používá několikrát za týden, bezmála třicet procent denně a skoro každý osmý dokonce několikrát denně. Jak se lidé s bankovní aplikaci sžijí, frekvence jejího využívání výrazně roste.

Mobilní bankovnictví láká hlavně rychlostí a jednoduchostí přihlášení a také uživatelsky pohodlnějším prostředím pro vyřizování služeb než v internetovém bankovnictví. Nadpoloviční většina respondentů také uvedla, že bankovní aplikaci považuje za bezpečnější, než když přistupují do elektronického bankovnictví přes webový prohlížeč.

"Podle našich průzkumů mobilní telefon před napadením nemá zabezpečeno dvanáct procent Čechů, kteří bankovní aplikace využívají. Dalších 41 procent netuší, jaké zabezpečení na mobilu má," říká Tomáš Hládek, odborník ČBA pro platební styk a bezpečnost. Podle něj by se lidé neměli připojovat přes mobil nebo přes tablet prostřednictvím veřejné wi-fi. "Veřejné sítě wi-fi nejsou zpravidla nijak zabezpečené. Často lidé mají tendenci si vyřizovat bankovní služby i během svého pobytu v hotelu. Toho bych se vyvaroval," uvedl Hládek.

Skoro polovina respondentů v průzkumu uvedla, že na mobilní bankovnictví nemají vhodný telefon nebo na něm nemají přístup k internetu. Používání bankovních služeb v mobilu by tito lidé zvažovali při získání mobilu zdarma nebo se slevou či levnějšími mobilními daty. V Česku jsou přitom mobilní data jedny z nejdražších v celé Evropě.