Nejen o rozvoji e-marketingu, e-com­merce, o digitálních médiích či sociálních sítích se hovořilo na konferenci European Trade Promotion Organizations − Working Group on Information Processing, zkráceně ETPO − WGIP. Tradiční prestižní set­kání 42 zástupců evropských agentur podporujících export a obchod hostily letos v dubnu v Praze ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) a agentura CzechTrade.

"Účastníci kulatého stolu diskutovali o inovacích a trendech v chatboxech, o klientském servisu, vzdělávání firem a o jejich přípravě na komunikaci s nákupčími či zahraničními partnery," přibližuje generální ředitel CzechTradu Radomil Doležal a doplňuje, že si také vyměnili informace o tom, jaká digitální média zvolit při vstupu na zahraniční trhy. "Pro exportéry je důležité mít návod, jak vytvořit zajímavý digitální obsah a jaké formáty využívat," vysvětluje Doležal, který zahájil konferenci s ministrem průmyslu a obchodu Tomášem Hünerem a jeho náměstkem Vladimírem Bärtlem.

Zaměřte se na Facebook nebo Instagram

"Exportéři by neměli podceňovat reklamu na sociálních sítích," upozornil účastníky diskuse u kulatého stolu konzultant agentury Newcast Jan Dudek.

Zatímco televizi trvalo čtrnáct let, než získala 50 milionů diváků, Facebook dosáhl na stejný počet aktivních uživatelů pouhý rok po svém vzniku. Dnes využívají platformu asi dvě miliardy lidí. Sociální sítě sledují už 3,2 miliardy lidí − tedy skoro polovina světové populace.

Firmy, které chtějí na zahraničních trzích uspět se svými produkty, proto nutně potřebují zaujmout uživatele Facebooku, Twitteru či Instagramu. Každý trh je ovšem specifický. Jde především o to, najít s potenciálními klienty společný jazyk.

"Důležité je zjistit, jaké sociální sítě jsou na konkrétním trhu nejpopulárnější a jaká cílová skupina je nejčastěji využívá," vyzývá Jan Dudek zástupce exportérů. Zároveň ale varuje: "Obchodníci mají tendenci využívat každou novou technologii propagace v digitálním prostředí, díky které doufají, že jim pomůže k náskoku před konkurencí. Zapomínají ale, že nejdůležitější je obsah sdělení.

Pro 41 procent uživatelů jsou sociální média nejdůležitějším zdrojem informací. Pro dvě pětiny lidí představuje jejich návštěva ideálně strávený volný čas. Reklamu na nich přesto ještě většina firem v Česku nevyužívá. Z celkové propagace na internetu se asi jen dvacet procent objeví na sociálních sítích.

Exportéři digitální platformy nevyužívají, ale chtěli by

Internetová reklama úzce souvisí s rozvojem e-commerce. Podle Victorie Veraové ze španělského Institutu pro zahraniční obchod bude v roce 2018 asi třetina světové populace nakupovat on-line. Ve světě jsou ovšem obrovské rozdíly. Zatímco v Severní Americe a v Evropě využívá výhod nákupu přes internet 60 až 70 procent zákazníků, v Latinské Americe je to aktuálně jen necelá třetina lidí a v Africe či na Blízkém východě pod patnáct procent.

"Zatím jen dvacet procent španělských firem prodává on-line (ve 37 procentech případů jde o export do zahraničí), více než polovina by ráda, ale zatím tak nečiní," sdělila na konferenci Victoria Veraová.

Institut proto v Praze představil program eMarket Services, který pomáhá španělským firmám uspět se svou produkcí v digitalizovaném světě. Vývozci by měli díky němu pochopit, jak e-commerce funguje, i to, že jim nabízí daleko větší příležitosti, než jaké měli v minulosti. Inspirovat se mohou i exportéři v Česku a jinde ve světě.

Podle dotázaných zástupců španělských firem by jich většina chtěla při vývozu využívat digitální platformy a jejich pomocí dobývat nové trhy. Web eMarketServices.­es jim ve třech základních krocích poradí, jak na to.

V Británii rozjeli kampaň Exporting is Great

Britští vývozci řeší stejné problémy jako jejich čeští kolegové. Vyplývá to z vystoupení Clare Webbové z britské vládní Agentury pro mezinárodní obchod. Britští podnikatelé sice věří, že je ve světě o jejich výrobky zájem, jenže mají nízké povědomí o tom, kde seženou potřebné informace, a o tom, kdo a jak je v expanzi na zahraniční trhy podpoří. Proto ve Spojeném království rozjeli velkou kampaň pro vývozce s názvem Exporting is Great.

"Je to největší britská kampaň, která se snaží více zapojit místní firmy do vývozu jejich výrobků a služeb. Formou příběhů úspěšných firem, kde dominantním sloganem je 'If we can, you can' inspiruje ty, kteří doposud o vývozu neuvažovali. Doplňující částí kampaně je samotná informovanost ohledně pomoci, kterou mohou získat," říká Clare Webbová.

"Jen 30 procent z těch, kteří zatím své výrobky nevyvážejí, ale exportovat by chtěli, ví, kde získat potřebné informace. Patnáct procent britských firem nabízí produkty, které by mohly být vyváženy do zahraničí, ale nejsou. Až 70 procent tamních podniků přitom věří, že je o jejich produkty ve světě zájem," dodává.

V Česku je, zdá se, informovanost vývozců o něco lepší. Nadpoloviční většina tuzemských exportérů ví, že jim v případě potřeby podá pomocnou ruku agentura CzechTrade. Podle Radomila Doležala už někdy využili služeb agentury tři z deseti českých vývozců.

Ať je snaha vlády či státních organizací jakkoliv záslužná, největší inspirací jsou pro vývozce příběhy exportérů, kteří už na cílové mety dosáhli. Proto jsou na stránkách britské agentury krátká videa, která představují zájemcům story jejich úspěšných kolegů.

Podobnou inspiraci mohou najít i čeští exportéři, a to na portálu BusinessInfo.cz. V sekci Příběhy úspěšných exportérů jsou jim představovány podnikatelské příběhy těch, kteří dobyli zahraniční trhy, a k dispozici jsou i jejich cenné rady. CzechTrade spustil loni, k 20. výročí existence agentury, web exportniuspechy.cz, který rovněž prezentuje exportní úspěchy českých firem. Příspěvky jsou psané méně formálním jazykem a kromě webu se zobrazují i na stejnojmenné facebookové stránce. Sociální sítě pomáhají oslovit i jinou cílovou skupinu, zároveň umožňují přímou komunikaci se čtenáři.

Podle Siobhan McDermitové ze Scottish Enterprise je nutné, aby obchodní organizace hledaly nové možnosti, jak poskytovat své služby klientům on-line. "Vývoj nápadů pro provozování nových služeb nebo inovace služeb stávajících jsou pro naše agentury i jejich klienty oboustranně výhodné," říká McDermitová.

Design pro konkurenceschopnost

Cílem stejnojmenného projektu agentury CzechTrade, který je financován z evropských peněz, je změnit vnímání českých výrobců o tom, jak je důležité ve výrobním procesu využívat služeb návrhářů. Designově zajímavé produkty totiž snáze otevírají výrobcům dveře k zahraničnímu zákazníkovi a jsou klíčem k jejich konkurenceschopnosti v globálním měřítku.

Tento jedinečný projekt představila na konferenci společně se svými dvěma kolekcemi jedna z designérek spolupracujících s CzechTradem Iva Bastlová. V prvním případě šlo o kolekci My Dream pro výrobce tapet Vavex a ve druhém o kolekci nábytku pro kutnohorskou firmu Triant.

Firmy nezískávají od agentury CzechTrade peněžní prostředky, ale služby za zvýhodněných podmínek. Příkladem může být podpora formou zvýhodněných služeb tvůrců z Adresáře designérů CzechTradu ve výši 50 procent způsobilých výdajů (maximálně do výše 50 000 Kč).