Předloni vyrazili dva starší rakouští piloti z Benátek do Salcburku přes slovinské hory, kde narazili na špatné počasí. Padat začali naštěstí mezi vrcholky hor nad údolím, s ukroucenými křídly se k zemi řítili 450kilometrovou rychlostí. Asi 500 metrů nad zemí vykoukli z mraků a zatáhli za záchranný systém od české firmy Galaxy GRS.

"Ten padák je konstruovaný na rychlost 350 kilometrů, oni ho otestovali o 100 km rychlejším pádem. Jeden z nich nám přišel poděkovat i s lahví na veletrh ve Friedrichshafenu. Jeho padák jsme chtěli jen půjčit, abychom viděli, jak vypadá, ale prý na něm spí a nikomu ho nedá," vypráví Milan Bábovka, zakladatel, spolumajitel a šéfkonstruktér společnosti Galaxy GRS z Liberce.

Příběh rakouských pilotů není ojedinělý. Jiný zase dokumentuje, že záchranný padákový systém z Česka zafungoval dobře i při malé rychlosti jen 90 metrů nad zemí. Pilot se svou tchyní dopadl na zem tak dobře, že se letadlo dokonce dalo i opravit.

Milan Bábovka (70)

zakladatel a jednatel Galaxy GRS

Milan Bábovka (70), zakladatel a jednatel Galaxy GRS

Ve firmě působí také jako hlavní konstruktér. Zároveň je i autorem a spoluautorem patentů, které firma využívá při výrobě záchranných padákových systémů. Jako mladík se vyučil automechanikem, poté absolvoval průmyslovou školu a nakonec i Vysokou školu textilní a strojní, takže se umí postavit k mašině stejně jako k rýsovacímu prknu či dnes k počítači. "Podnikat" v oboru začal vlastně už za socialismu, kdy pro sebe a své kamarády vyráběl nejprve rogala, a když začalo na motorových rogalech docházet k nehodám, tak i záchranné systémy. Pevnější právní rámec jeho byznys získal v roce 1989, kdy si Bábovka zařídil živnostenský list a rok nato se svými příbuznými založil i firmu Galaxy GRS. Dodnes jde o ryze českou společnost, o níž jednatel říká, že vyrábí a exportuje stoprocentně český výrobek.

Padáky se už montují přímo do letadel

"Naše padáky už zachránily kolem 200 lidí. Z toho 92 při použití balistického padákového systému. I v Číně máme prvního zachráněného pilota. Umíme vypočítat a vyrobit jakýkoliv záchranný systém nebo protivývrtkový padák na jakékoli malé letadlo či dron o hmotnosti od dvou do 2000 kilogramů. Vše je o pečlivosti dlouhodobých stálých pracovníků, kvalitě, správných výpočtech a neustálých zkouškách systémů," tvrdí Milan Bábovka.

Začínal ještě za komunismu jako jeden z prvních rogalistů v Česku. A když s motorovými rogaly přišly i pády a tragické nehody, vymyslel s kamarády a posléze i svépomocí vyráběl záchranné systémy. "Konečnou montáž jsem dělal přímo doma," usmívá se podnikatel, který má v současné době firmu v Liberci s ročními tržbami 35 milionů korun.

Dnešní záchranné padákové systémy jsou samozřejmě mnohem sofistikovanější. Dokážou zachránit bezpilotní dron, letadlo až s pětičlennou posádkou, a dokonce i vrtulník. Co typ letadla, to jiný záchranný systém.

"Naše firma má prestiž, máme tak dobrou konstrukční kancelář, že spolupracujeme přímo na vývoji letadel s našimi zákazníky. Než se začne sériově vyrábět nějaký letoun, vymyslíme pro něj padák. Skoro 70 procent našeho exportu jde přímo k výrobcům letadel," uvádí zakladatel firmy Galaxy GRS. Posledních asi deset let už lidé většinou kupují letadlo rovnou s padákem. Jen ti, kteří si jej z dodaných dílů staví sami nebo mají starší typy, shánějí padáky jednotlivě.

O postavení společnosti Galaxy GRS hodně vypovídají výrobci letadel, kterým firma padáky dodává. "V USA jsme spolupracovali s Cirrusem na vývoji jejich padáku pro pětimístný Cirrus 20 a 22 a ve Slovinsku s Pipistre­­l Panthera, kde jsme třeba vyhráli výběrové řízení na dodávku 600 systémů," uvádí Bábovka s tím, že preferuje výrobce letadel.

Záchranné systémy z Liberce nemíří jenom do civilního, ale i do vojenského letectví, ovšem přes prostředníka. Přesto Bábovka ví, že padáky jeho firmy používají vedle českých vojáků také armády například v Indii, Španělsku nebo Německu. I to svědčí o kvalitách těchto záchranných systémů.

Galaxy GRS

Firma sídlí v Liberci, kde vyrábí záchranné padákové balistické systémy pro letouny a drony. Letadla s pevným, nebo rotujícím křídlem mohou mít hmotnost od dvou kilogramů do dvou tun, jde tedy o pilotní i bezpilotní létající prostředky. Například u pilotovaných letadel jsou to jednomotorové i dvoumotorové letouny až s pětičlennou posádkou. Roční tržby kolem 35 milionů korun vytváří maximálně 30členný pracovní kolektiv a další subdodavatelé. Z celkových příjmů tak 90 procent získává společnost vývozem. V Evropě zaplavily padákové systémy značky Galaxy GRS především italský a francouzský trh. Mimo Evropu se jim daří například v USA, Austrálii nebo Číně a lze je nalézt všude na světě v malých letadlech. Někdy jde o přímý export, ale ze 70 procent jde o vývoz přes výrobce letadel. Ti totiž v současnosti už při vývoji letounu spolupracují s Galaxy GRS. Tato firma vyvíjí a pak i dodává padáky přímo do určitého typu letadla na výrobní linku.

Do světa míří ročně přes tisíc padáků

Současná kapacita výroby v Liberci by kvůli zájmu mohla být větší, Bábovka ji ale nechce zvyšovat. Podle jeho názoru je nynější stav ideální pro udržení kvality. "Ročně vyrobíme tak 600 až 700 nových padáků a 400 jich přijmeme na revizi. To znamená celý systém rozebrat, dát nový raketový motor, potřebné věci opravit, sestavit a poslat klientovi zpět," vysvětluje, že životnost padáku je 30 let. Čtyřikrát za tu dobu se musí zkontrolovat.

V zahraničí firma Galaxy GRS spolupracuje se svými stálými partnery, kteří zprostředkovávají hlavně dodávky pro jednotlivce. K tomu samozřejmě jezdí i vystavovat, především do amerického Oshkosh či německého Friedrichshafenu. Letos se aviatického veletrhu Aero v Německu zúčastnilo 630 firem z 38 zemí, z Česka bylo na akci přes 30 firem. "Vystavují tam jak firmy, které dělají letadla jako stavebnice, tak velcí výrobci. Kdo tam není, jako by nebyl," míní jednatel firmy.

Některé stánky prý stojí vystavujícího i půl milionu korun. Tak drahý a velký prostor samozřejmě Galaxy GRS nezabírá, ale přesto se jí hodí, když prostřednictvím agentury CzechTrade získá finanční pomoc. "Obvykle přispějí na náš stánek tak 50 procenty a to je dobré. Nejsme letecký gigant, velikost stánku si určujeme podle toho, zda přicházíme s něčím novým," prozrazuje.

Jen obchodní partneři v zahraničí a významný veletrh k úspěšnému vývozu samozřejmě nestačí. Kvůli byznysu, dobrým vztahům či konkrétním zakázkám jezdí Bábovka často do ciziny i sám. Třeba v Číně byl v poslední době třikrát. Dosud tam prodali přes 700 systémů. Podle něj jde o perspektivní trh i proto, že plánují postavit až 2000 letišť.

Nedávno se Milan Bábovka vrátil z Brazílie, letěl letadlem Cirrus 22 do fabriky postavené na zelené louce asi 300 kilometrů od Sao Paula. Obchodní jednání trvalo tři dny, a když se v noci vraceli, pilot mu nabídl, aby se ujal řízení. "Když jsme se přiblížili k Sao Paulu, tak to byl ohromný zážitek. Ale najít letiště, to jsem přenechal pilotovi," přiznává, že i tak příjemná mohou být jednání.