Apple povolil stavidla a vybraní novináři zveřejnili svoje dojmy z testování iPhonů XS a XS Max. Technologické firmě se podle nich podařilo opět překonat sama sebe a v některých ohledech i konkurenci. Nové iPhony jsou výkonnější, mají skvělé obrazovky a lépe fotí. Zároveň je ale zřejmé, že některé nedostatky z minulého roku zůstaly i u nových modelů.

Nejzajímavější na hodnocení iPhonů řady XS je ale doporučení hned několika novinářů počkat na recenze levnější verze XR. Ta má sice LCD obrazovku s nižším rozlišením, velikostí je ale zhruba uprostřed mezi modely XS a XS Max, má až na fotoaparát stejnou vnitřní výbavu a je citelně levnější. Doporučení počkat na model XR je dokonce i v titulku recenze listu Wall Street Journal.

Zatímco na většinu parametrů mají novináři stejné názory, u fotoaparátu se rozcházejí. Shodnou se na tom, že patří ke špičce, ale v přímém srovnání s Galaxy Note 9 a Pixelem 2 od Googlu se názory liší.

Větší je lepší

Představení iPhonu XS Max je pro uživatele Applu opakováním příchodu iPhonu 6 Plus – Apple opět zvětšil obrazovku na 6,5" a recenzentům se to líbí. Je to logické, největší iPhone v historii je totiž o 0,7mm užší než iPhone 8 Plus, a dokonce je menší i na výšku, o 0,9 milimetru. Novinka je o dvě desetiny milimetru tlustší, ale v téměř identickém těle nabízí o 2,5 cm větší obrazovku. Pro srovnání Galaxy Note 9 je o tři milimetry vyšší, o milimetr užší a o milimetr tlustší a má o 2 milimetry menší úhlopříčku, obejde se ale bez výřezu.

Bez ohledu na praktické následky zvětšování displeje si recenzenti pochvalují obří AMOLED obrazovku. Brian X. Chen přímo v titulku recenze pro The New York Times píše: "Větší je teď rozhodně lepší." Přiznává se přitom, že až donedávna patřil k odpůrcům telefonů s velkými obrazovkami, ale XS Max si užil více, než čekal. Velká obrazovka mu vyhovovala například při navigaci v autě.

Velký displej chválí i Lauren Goode ze serveru Wired, zejména s ohledem na celkovou velikost telefonu. Osobně ale dává přednost menšímu iPhonu XS s úhlopříčkou 5,9".

Větší model byl už loni důvodem ke koupi nejen kvůli obrazovce, ale také kvůli lepší výdrži baterie. V této oblasti Apple nějakou dobu na konkurenci ztrácel, zvětšení iPhonů ale pomohlo a pomáhá i letos. iPhone XS Max patří k telefonům s nadprůměrnou výdrží. Potvrzuje to například měření serveru Tom’s Guide, ve kterém iPhone XS Max vydržel při sledování videa s nízkým jasem přes 4G síť 11 a půl hodiny, o čtyři minuty více než Galaxy Note 9, ale také o půl hodiny méně než Pixel 2 XL od Googlu. Menší iPhone XS zvládl 9 hodin a 41 minut, což je podle Tom’s Guide průměrný výsledek a právě u menšího modelu recenzenti nejčastěji říkají, že by si zasloužil větší zlepšení.

Displej jako kapesní kino

S velikostí se pojí i displej. Ten je podle recenzentů u obou modelů parádní, ale prakticky nerozlišitelný od toho loňského. V recenzích první vlny, u kterých si Apple vybírá, komu poskytne nové telefony před zahájením prodeje, se zřídka vyskytují technická měření a srovnání s konkurencí. Přesto se najde místo pro srovnání displejů nových iPhonů s nejlepšími telefony Samsungu. Je to logické – dodavatelem displejů pro iPhony zůstal právě korejský konkurent. Už po zahájení prodeje iPhonu X se objevily zprávy o tom, že Apple hledá jiného dodavatele, ale zatím nikoho jiného nenašel.

Tom’s Guide jako jediný provedl měření i u displeje a zjistil dvě věci – displeje od Samsungu mají marginálně nižší naměřený jas (604 nitů proti 611 u iPhonu XS a 606 u XS Max), ale mnohem větší barevný prostor. Apple dosahuje 123 procent základního barevného prostoru sRGB, Galaxy Note 9 zvládne 224 procent tohoto prostoru. Schopnost zobrazit více barev, než kolik jich patří do barevného prostoru sRGB není samoúčelná – do sRGB se vejde přibližně jen třetina barevných odstínů, které lze spatřit lidským okem a například videa v HDR formátu obsahují širší barevnou paletu.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

• Který z modelů nových iPhonů se bude podle odhadů nejlépe prodávat?