Časté zprávy o příchodu autonomně řízených aut, která zřejmě postupně z našich silnic vytlačí automobily řízené člověkem, s sebou přinášejí otázku, jestli řemeslo učitele autoškoly časem zcela nezanikne.

Když se budeme dopravovat auty, která řidiče nepotřebují, proč bychom se vlastně tuto dovednost měli učit? Auta přece budou jezdit sama jako taxíky bez řidiče, jež si člověk pomocí aplikace zavolá na místo určení, a když z nich vystoupí, sama zase odjedou a zaparkují bez šoféra.

"Zúčastnili jsme se různých přednášek na sympoziu Evropské federace autoškol, které řešily, jak budou vypadat a fungovat autoškoly v budoucnosti. A i když už teď je jasné, že auta budou třeba za deset dvacet let ještě sofistikovanější, učitel bude i nadále jakýmsi prostředníkem mezi řidičem a autem. Vlastně bude muset žáka do mnoha náročných nových funkcí a širších schopností nových aut zasvětit," míní Aleš Horčička, majitel autoškoly a člen sdružení Asociace autoškol ČR, který na evropská sympozia jezdí.

Sofistikované bezpečnostní asistenty ve vozech, které zvládají jízdu vpřed, brždění, couvání, udržování v jízdních pruzích a umí také zcela zastavit před překážkou, pokud to neudělá řidič, jsou dnes na vzestupu.

Dnes tyto prvky výbavy nabízí téměř každý automobilový výrobce, přičemž automatické zabrždění před překážkou má mnoho vozů ve standardní výbavě. Také proto, že s touto moderní výbavou získávají lepší skóre při hodnocení bezpečnosti.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • Kdo bude zodpovědný za nehodu, když auto neovládá řidič?
  • Co se v autoškole učí profesní řidiči?
  • Jak fungují autoškoly v zahraničí?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se