Užitkový elektromobil Renault EZ-Pro může fungovat plně autonomně, nebo může jezdit v propojených konvojích (platooning), kdy v prvním voze sedí operátor a další „vagony“ jsou již plně autonomní.

Základ vozu tvoří mobilní platforma, na kterou se usazují různé druhy nástaveb. Jednou z mnoha variant je i nasazení kontejnerů, které připluly na námořní lodi, nebo modul pro automatizované zásobování obchodů.

Hlavní náplní ale má být doručování balíků z e-shopů. Vize je taková, že si zákazníci budou moct vybrat, kde a kdy si z vozu vyzvednou svou zásilku. Výdej může být i automatický, protože vozidlo má v sobě i jakýsi balíkomat, který je přizpůsobitelný široké škále přepravovaných balíků.

Online prodeje stále rostou a nejspíš se tento trend ještě dlouho nezastaví. DPD očekává do roku 2025 zdvojnásobení počtu doručovaných balíků na zákazníka. Celkový počet dodaných zásilek by se tak měl vyšplhat na 15 miliard za rok. Právě proto firmy značně investují do zefektivňování finální fáze přepravy balíků, tedy poslední míle. Největší počty DPD předpokládá právě ve městech, ve kterých v současné době vznikají iniciativy na snížení dopravy a znečištění.

“Velmi často slyšíme o budoucnosti doručování pomocí dronů. Zde vidím dvě zásadní překážky - legislativu, váhu a množství balíků, které je schopen dron doručit. Oproti tomu autonomní vozidla zvládnou převést mnohonásobně vyšší množství balíků s nesrovnatelně vyšší váhou. V tom vidíme výrazné zefektivnění celého procesu jak pro kurýry, tak pro zákazníky,” říká Miloš Malaník, generální ředitel DPD CZ.

Vize doručování: Autonomní elektromobil Renault EZ-PRO

„Tento projekt nám umožňuje představit si, jak by optimálně mohlo doručování v rámci poslední míle v budoucnu vypadat, a pomoci tak utvářet městský život prostřednictvím zavádění zelenějších a zákazníkům bližších řešení,” říká Thomas Steverding, senior group manager Process & Development DPD v Německu, který je odpovědný za program inovací autonomních vozidel v rámci skupiny.