Záhadný vesmírný předmět, který byl v roce 2017 zachycen během svého průletu naší sluneční soustavou, může být mimozemskou sondou určenou k průzkumu naší planety, naznačují astronomové z Harvardu v jedné z verzí objasňující charakteristiku a původ vesmírného objektu, kterému se přezdívá ´Oumuamua (což v havajštině znamená "Posel, který nás kontaktuje ze vzdálené minulosti"), píše server CNN. ´Oumuamua byl poprvé objeven v říjnu 2017 pomocí dalekohledu Pan-STARRS 1 na Havaji.

Od jeho objevu se vědcům nedařilo objekt přesně identifikovat kvůli jeho neobvyklým vlastnostem a nejasnému původu. Nejprve se domnívali, že se jedná o kometu, později byl objekt klasifikován jako asteroid a nakonec se rozhodli, že ´Oumuamua je novým druhem mezihvězdných objektů.

Objekt nepochází z naší sluneční soustavy. Jeho oválný tvar nejvíc připomíná obrovský doutník. Objekt je desetkrát delší než široký, je veliký asi jako fotbalové hřiště, pravděpodobně obsahuje velké množství kovů a velice rychle se otáčí. Díky jeho složitému tvaru často mění svůj jas. Vlivem kosmické radiace je objekt černý s lehkým rudým nádechem.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

• Jak vědci zdůvodňují tvrzení, že ´Oumuamua může být plně funkční sondou?
  • Jaký je rozdíl mezi tělesem ´Oumuamua a běžnou kometou?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč