Obliba nakupování oblečení přes internet prudce stoupá, většině e-shopů s módou se ale navzdory tomu nedaří dostat ze ztrát. Podle odborníků za to může fakt, že lidé vracejí zakoupené oblečení častěji než jiné zboží. Jednička mezi českými e-shopy v tomto oboru Zoot.cz už dlouho hledá cestu, jak se černým číslům přiblížit. Nyní proto vyjednává, že by své zboží nabízel také v druhém největším českém internetovém obchodu Mall.cz. Zástupci obou firem to HN potvrdili.

Mall.cz, který ovládá PPF Petra Kellnera a miliardáři Daniel Křetínský a Patrik Tkáč, už na podobné bázi spolupracuje s desítkami dalších obchodníků − například s e-shopem s pneumatikami Tomket.cz. Zoot, který v prvním letošním pololetí skončil ve ztrátě 143 milionů korun, by se tak brzy mohl stát dalším z nich.

Princip je jednoduchý: velký e-shop na svých stránkách hostí zboží menších prodejců a z prodaných kusů si zpravidla bere provizi. Stejnou službu nabízí také největší světový internetový obchod Amazon.

143 mil. Kč

byla v prvním pololetí letošního roku ztráta Zoot.cz. Firma utržila 518 milionů korun.

Pokud se obě společnosti nakonec na spolupráci dohodnou, stane se Zoot zřejmě nejprestižnější "konkurenční" značkou na Mallu. Pro ten by spolupráce řešila doplnění nabídky oblečení, obuvi a doplňků. To je sortiment, na který firma zatím nekladla příliš důraz.

Podle Miroslava Matyáše z Mallu je móda, sportovní potřeby nebo zboží pro domácnost ideálním typem zboží, které chce společnost nabízet ve spolupráci s menšími e-shopy. Se stovkami z nich by Mall do budoucna rád navázal partnerství.

Zootu, jehož největším akcionářem je zakladatel portálu Centrum.cz Oldřich Bajer, by vstup na Mall otevřel dveře k milionům nových zákazníků, včetně těch zahraničních. Konkrétně na Slovensko, do Polska a do Maďarska, kde Mall prodává.

Spojení s velkým hráčem může být pro Zoot výhodné i z toho důvodu, že konkurence na tuzemském trhu s on-line módou v posledních měsících prudce stoupá. Ve druhém letošním pololetí na něj přišly dvě silné německé značky Zalando a About You.

Majitelé Zootu, který na českém trhu působí už osm let, zároveň dlouhodobě hledají velkého investora.

Prodej oblečení v internetových obchodech je v posledních letech spolu s potravinami nejvíce rostoucí kategorií. Podle Asociace pro elektronickou komerci, která sdružuje české e-shopy, vyrostla loni móda co do tržeb meziročně o 40 procent.

Podle odhadu srovnávače e-shopů s módou Glami dosáhnou letos útraty za oblečení koupené přes internet v Česku 24,5 miliardy korun. Na celkových útratách za módu to představuje 20 procent. V dalších pěti letech pak podle srovnávače tento podíl naroste až k 27 procentům.

E-shopy s oblečením ale vesměs nevydělávají. Vedle Zootu ohlásilo ztrátu například i zmíněné Zalando: za třetí letošní kvartál to bylo 39 milionů eur (přes mi­liardu korun).

"Problémy obchodování s módou po internetu jsou pro všechny e-shopy stejné − vysoké náklady vraceného zboží a nepředvídatelné sezonní vlivy, hlavně počasí," říká zakladatel Glami a spoluzakladatel fondu Miton Michal Jirák. Vracení oblečení je přirozenou daní za to, že si ho lidé nemohou před nákupem vyzkoušet jako v běžném kamenném obchodě.

Zákazníci Zootu donedávna vrátili v průměru až 90 procent objednávek. Firma proto udělala analýzu a zúžila možnost neomezeně objednávat těm, kteří zboží ve vysoké míře vraceli. Počet takových objednávek se pak snížil zhruba o třetinu.

Prodejcům módy přes web by do budoucna mohly v boji s vracením zboží pomoci moderní technologie. Například zkoušení oblečení "na dálku" pomocí rozšířené a virtuální reality.

S přispěním Petra Lukáče a Simony Janíkové