Na internetu lidé nejvíc zaplatí za porno, jak před časem zjistil magazín Digitaltrends. Pornografické stránky dokonce strčí do kapsy velké společnosti jako Netflix, Amazon Prime Video nebo Hulu, píše na svém webu Quartz.

Zatímco pornografie je obvykle poměrně soukromou záležitostí, samotné pornostránky sledují velmi podrobně a ve větší míře než jiné weby každý uživatelský pohyb po doméně. Jde hlavně o údaje o tom, jaký obsah si návštěvníci vybírají, v jakých chvílích video pozastavují či jaké scény si pouštějí opakovaně.

O tom, že jde o opravdu masivní sledování chování lidí na internetu svědčí už jen velikost některých internetových pornogigantů. Například stránky PornHub navštíví přibližně 100 milionů lidí za jeden den.

Pornoprůmysl má podle Quartzu větší vliv na americký trh než například Netflix. Příjem z porna pro Spojené státy se odhaduje na 97 miliard dolarů. Netflix vydělá asi 11,7 miliard dolarů.

Největší světový holding s pornografickým obsahem, společnost MindGeek, která vlastní právě už zmíněný PornHub, má dnes velmi slušnou zásobu dat, na jejichž základě může vytvářet co nejpřitažlivější obsah. Lidé stráví na Pornhubu v průměru 10 minut. I když nemá průměrný uživatel na těchto stránkách vlastní účet a za obsah obvykle neplatí, stále poskytuje cenná data.

MindGeek

Společnost MindGeek založili v roce 2004 Stephan Manos a Ouissam Youssef pod názvem Mansef. O šest let později ji koupil podnikatel Fabian Thylmann a přejmenoval ji na Manwin. Nyní je holding pod názvem MindGeek na dosah monopolu v pornostránkách.

"Když sledujete video nebo posloucháte písničku, posíláte nazpět informaci, která je změřitelná a analyzovatelná," uvedl pro Quartz Kal Raustiala, profesor Kalifornské univerzity v Los Angeles. Podle jeho nedávné studie, kterou napsal společně s Christopherem Spigmanem, profesorem z univerzity v New Yorku, vede MindGeek v analyzování této vazby mezi uživatelem a pornostránkou.

Ve zmíněné studii profesoři popisují, jak přesně MindGeek s daty nakládá. Ve scénáři pornovideí se na základě analýzy sebraných údajů objevují detailní požadavky třeba na oděv pornoherců nebo na to, které dívky zůstanou oblečeny a kteří muži budou při pohlavním aktu zcela nazí. Upravují se také dialogy a sexuální pozice.

"Taková cílená výroba je samozřejmě pro MindGeek velmi výnosná. Věříme v budoucnost placeného obsahu. Investujeme do jeho výroby a nejznámější Paysites jsme díky tomu vybudovali sami a úplně od píky," osvětlila Quartzu Catherine Dunn, viceprezidentka MindGeeku. Více než polovina příjmu společnosti pochází právě ze stránek s placeným prémiovým obsahem, jako je třeba web Brazzers. Podle Dunnové společnost sesbíraná data neprodává ani neposkytuje žádné třetí straně. "Naše společnost data využívá pouze k vnitřním ekonomickým účelům," uvedla.

Pornogiganti navíc používají dokonce i nástroje, které mají co nejlépe předpovědět budoucí preference diváků. Server YouPorn už použil umělou inteligenci, aby spočítala, co budou lidé na stránkách v roce 2018 nejvíce vyhledávat. V říjnu pak pornostránka přidala možnost "vyhledávat pomoci emotikonu", aby uspokojila stále větší množství diváků, kteří videa sledují na mobilu.

Zdá se, že pornoprůmysl je v tomto smyslu dál než jiná internetová odvětví. Například Netflix nebo Spotify mají oproti MindGeeku o svých uživatelích jen zlomek informací. Ale uvedené technologie používají také. Z produkce amerického streamovacího serveru Netflix tak pochází třeba seriál Maniac, který je ušitý na míru většině diváků. Jeho režisér Cary Fukunaga připustil, že důležité zvraty seriálu byly napsány podle streamovacího algoritmu.