Důvodů, proč bychom měli řešit datovou bezpečnost, není málo. Ať už se jedná o platnou legislativu, jako například Zákon o kybernetické bezpečnosti (zákon č. 181/2014 Sb.), Zákon o ochraně osobních údajů (zákon č. 101/2000 Sb.), dobře známé GDPR anebo jednoduše o nějaký vlastní pud sebezáchovy.

6 kuriózních případů úniků dat způsobených zaměstnancem

V loňském roce jsme se setkali s častými interními hrozbami. Ne vždy se jedná o úmyslnou zpronevěru. Může jít například o zaměstnance, který si chce usnadnit práci a „zlepšit dostupnost dat" svým kolegům. Níže vám přinášíme 6 případů úniku dat za loňský rok. Vybrali jsme 3 veřejné kauzy, které byly v roce 2018 pokutovány a 3 příklady z vlastní zkušenosti.

1. Mall.cz – Ztráta hesel uložených v databázi na uloz.to. Lidská chyba, viník nebyl zveřejněn, pokuta 1,5 milionů korun.

2. MŠMT – Únik dat obsahující osobní údaje 985 žáků a jejich zveřejnění na webovém portálu. Lidská chyba, viník potrestán, pokuta 450 tisíc korun.

3. Apple – Úmyslná krádež dat obsahující informace o autonomních vozidlech. Lidská chyba, viníkem byl Xiaolang Zhang. Čin mu byl umožněn z důvodu nekontrolovaného přístupu k datům.

4. Phishing – Mezi časté způsoby úniku dat patří ale také phishing. Zaměstnanec tak například může obdržet e-mail s informací, že jeho e-mailová schránka byla napadena a útočník má přístup ke všem jeho bankovním a sociálním účtům nebo k historii vyhledávání. Útočník požaduje finanční odměnu za smazání, často ale žádá například citlivá firemní data či dokumentaci. Zaměstnanec tak pod výhružkou mnohdy důvěrná data třetí straně poskytne.

5. Nahrání dat na datový server – dalším způsobem narušení datové bezpečnosti ve firmě bývá nahrání citlivých dat na některé z veřejně přístupných datových uložišť. Zaměstnanec data potřebuje poslat kolegovi, na e-mail je ovšem příloha moc velká. Mnohdy nezaheslovaná data zaměstnanec nahraje například na Uloz.to. Náhodou jsme takhle například narazili na kompletní výpočty mezd v jedné nejmenované české společnosti, včetně jmen, rodných čísel, dnů dovolené a výplat.

6. Zaměstnanec na odchodu - spolu s daty – běžně se také stává, že zaměstnanci na odchodu posílají firemní dokumentaci novému zaměstnavateli.

Jak ztrátám dat předejít?

Pro IT oddělení je stále obtížnější udržet kontrolu nad systémy a aplikacemi, které zaměstnanci používají. Doporučujeme tak zaměřit se méně na omezení informací a více na práva a povinnosti zaměstnanců.

Zaměstnavatel by měl mít přehled o práci s daty u všech svých zaměstnanců, dokonce u systémových administrátorů a privilegovaných uživatelů.

Samotní uživatelé by pak měli mít informace o zabezpečení dat, v takovém případě se stává jejich povinností tuto bezpečnost zachovat.

Zatímco bezpečnost sítě a serverů bude i nadále mimořádně důležitá pro vnější útoky, rizika způsobená uživateli budou vyžadovat větší zaměření na ochranu aktuálních informací.

Zaměřte se méně na omezení zaměstnanců, důležitý je monitoring pohybu citlivých a ostatních dat.  

Je také důležité nezapomenout, že problematika se netýká pouze citlivých firemních dat, ale kvůli GDPR také osobních dat vašich zaměstnanců.