Klasické tuzemské banky s kamennými pobočkami a českými vlastníky dosud žádnou velkou díru do světa neudělaly. Jedna česká softwarová firma už ale druhým rokem staví digitální banky na klíč ve Spojených státech.

Banking Software Company (BSC) vyrostla na vývoji specializovaných počítačových programů pro banky, které se chtějí digitalizovat. V poslední době si její služby kupují také nováčci, kteří v bankovnictví teprve hodlají prorazit. Podle spolumajitele a generálního ředitele BSC Petra Koutného jsou ale klasické banky stále ve výhodě. "Mají klienty, jen se musí naučit je správně obsloužit v digitálním světě," říká Koutný v rozhovoru pro HN.

Tradiční banky se už léta snaží vypořádat s digitalizací, která ovlivnila takřka veškeré lidské činnosti. Do digitalizace investuje také česká splátková společnost Home Credit ze skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Home Credit je aktivní v mnoha zemích a v některých, včetně Ruska, potřebuje bankovní licenci. Nicméně jak Home Creditu, tak i dalším hráčům na trhu dýchají na krk v posledních letech čistě internetové banky, které obvykle zprvu začínaly jako poskytovatelé platebních služeb. V Evropě je v současnosti nejvýraznější britsko-litevská společnost Revolut.

BSC svůj software vyvíjí v Česku a na Slovensku, ale prodává jej bankám a finančním institucím hlavně v Evropě, Asii, Spojených státech a Rusku. V Česku její služby, mezi něž vedle digitálního bankovnictví patří také software pro poskytování povinných finančních výkazů České národní bance a dalším regulátorům odvětví a software pro platební služby, využívá kromě jiných také Moneta Money Bank, Air Bank, PPF, či Raiffeisenbank. Home Credit také využívá i služby BSC v oblasti digitálního bankovnictví v Rusku a Kazachstánu.


"V Česku se tradičním bankám daří svým fintech rivalům odolávat. Neúspěch tu zažil jen jeden digitální bankovní projekt, kterým byla on-line banka Zuno, založená Raiffeisen Bank International ve Vídni," vysvětluje Koutný.

HN: Co podle vás musí tradiční banky udělat, aby je nástup neobank nepřeválcoval?

Investice do skvělého softwaru a aplikací nestačí. Je to velmi drahé a bez velkého množství klientů, které dokážete rychle nabrat, to lze těžko celé finančně ustát. Potřebujete mít a udržet vztah se zákazníkem, ne jen umět brutálně ořezat díky drahému softwaru náklady na bankovní transakce. V Německu existují dva skvělé projekty mobilních a on-line bank – N26 a solarisBank. Obě investovaly velké peníze do softwaru a ukázalo se, že se jim to nevrací. Rozhodly se proto začít své technologie nabízet ostatním bankám, které sice patřičný software nemají, ale zato mají zákazníky.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • V rozhovoru se dále dočtete:
  • V čem tradiční banky chybují?
  • Jak mohou klasické banky získat zpět kontakt se svými zákazníky?
  • Proč by banky měly nabízet služby podobné těm, které nabízí realitní makléř?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se