V pondělí večer Josef Třeštík přemýšlel, jak se rozdvojit. V pražském Rudolfinu musel volit mezi koncertem Symfonického orchestru Českého rozhlasu, jehož je dramaturgem, a premiérou skladby Miroslava Srnky, kterého Třeštík sleduje také coby dramaturg festivalu soudobé hudby Contempuls. "Dělám to nerad," zalitoval energický sedmatřicátník v dobře padnoucím obleku, když o přestávce přebíhal z velké Dvořákovy síně do komorní Sukovy síně.

A bude hůř. V úterý byl Třeštík jmenován dramaturgem festivalu Pražské jaro, což znamená, že dočasně nyní zastává dokonce tři pozice. "Přespříští měsíc ale v rozhlasu přecházím na externí spolupráci," vysvětluje skoro omluvně muž, který se podílel na výběru nového šéfdirigenta rozhlasového orchestru Alexandra Liebreicha, a tak ho na vrcholu jeho první sezony nechce opustit. "To bych mu nemohl udělat. Když jsem domlouval angažmá v Pražském jaru, mou podmínkou bylo, že s Liebreichem dokončím rozdělanou práci," říká.

Aby nebylo mýlky: Josef Třeštík není žádný sběratel funkcí, natož "přebíhač". Přemýšlivý, tiše hovořící mladík s výrazným plnovousem koncerty jinak zásadně absolvuje od začátku do konce a ještě po týdnech si je detailně vybavuje.

Zároveň je symbolické, že hudebně nenasytný Třeštík teď začne pracovat právě pro Pražské jaro. Největší český festival klasické hudby, jenž existuje od roku 1946 a hospodaří s rozpočtem 80 milionů korun ročně, právě prochází generační obměnou. Ustavil novou uměleckou radu, kde nyní převažují lidé okolo čtyřicítky včetně Třeštíkových někdejších spolužáků z pražské HAMU, dirigenta Jakuba Hrůši nebo skladatele Miroslava Srnky.

Jedním z prvních nápadů rady bylo obnovit pozici dramaturga, kterou na Pražském jaru naposledy začátkem dekády vykonával dnes již nežijící Antonín Matzner. "Bylo to docela intenzivní půldruhé hodiny," vzpomíná Třeštík na své "job interview" v odsvěceném pražském kostele sv. Vavřince. Zhruba před dvacítkou lidí byl vyzván, ať Pražské jaro zkritizuje. Ke konci dokonce obdržel dotaz: má dramaturg oponovat umělecké radě, přinejhorším se s ní hádat? Třeštík přikývl − a byl přijat.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • Co Josef Třeštík dokázal v orchestru SOČR a jako dramaturg festivalu Contempuls?
  • Kdy může Pražské jaro začít reálně ovlivňovat?
  • A jak by si přál festival změnit?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se