Elektrický pohon značně rozšířil možnosti cyklistiky a na kola tak usedají i lidé, kteří tento sport dříve příliš nevyznávali. Elektropohon přitom usnadnil nejen jízdu na osobních bicyklech, ale i na nákladních. Tzv. cargo biky se tak stávají pomocníkem kurýrních a expresních firem zejména ve velkých rovinatějších městech Německa, Francie, Velké Británie a zemí Beneluxu, které mají více širších cyklostezek nebo cyklopruhů.

Cargo kola se ale začínají objevovat i v poměrně kopcovité Praze a dalších českých a slovenských městech.

Průkopníkem byla kurýrní společnost Messenger, která nákladní kola používá už 10 let. V současnosti provozuje čtyři a čeká na další tři. Jde o kola značky Bullit s objemem úložného prostoru 145 litrů, jejichž jízdní vlastnosti jsou podle mluvčí Messengeru Kateřiny Ovesné nejblíže klasickému jízdnímu kolu a v Praze, kde je kopcovitý terén a dlažba v centru města, se s nimi jezdí nejlépe. Firma je využívá v širším centru, tedy včetně Vinohrad, Smíchova, Holešovic nebo části Nuslí.

Kurýři jsou schopni takto doručit okolo 20 zásilek denně. Nejde však o klasický rozvoz, ale postupné vyzvedávání a doručování podle aktuální poptávky. „Samozřejmě v případě, že by kola byla využita na doručování na ‚poslední míli‘, tedy z nějakého překladiště pouze na menším území, měl by kurýr doručit přes 100 zásilek denně,“ dodává Kateřina Ovesná.

V Praze, Vídni i Turku

Další společností, která rozšiřuje doručování pomocí nákladních kol, je DHL Express. Ta od roku 2017 využívá nákladní kolo s nosností až 250 kilogramů v Českých Budějovicích, nyní začala i v Praze a cargo bike chystá také v Olomouci.

V Praze jezdí nákladní elektrokolo s názvem Cubicycle s nosností 150 kilogramů, které je postavené na platformě švédského výrobce Velove a na jedno nabití ujede do 50 kilometrů. Uzamykatelný nákladní prostor pojme až jeden metr krychlový zásilek.

V Praze ale Cubicycle neslouží pro klasický kurýrní provoz, ale jezdí jen v oblasti rozlehlého kancelářského komplexu The Park na pražském Chodově. „Slouží k zefektivnění a zrychlení procesu doručování a vyzvedávání zásilek v administrativním centru. Kurýr může vzít najednou více zásilek, ty jsou v úložném prostoru chráněny apod.,“ uvedla mluvčí DHL Expresss Radka Havlenová.

Firma provozuje kurýrní elektrokola Cubicycle i v Německu a Nizozemsku, kde nahradila desítky standardních dodávek, díky čemuž zde DHL vyprodukuje méně emisí CO2. Letos nasadí další cargo bicykly kromě Prahy i ve Vídni a finském Turku.

Dalším firmou, která má s nákladními elektrokoly zkušenosti, je největší český e-shop Alza. Ten je testoval loni na podzim v Bratislavě, kde kola převážela například 65palcovou televizi nebo 12 monitorů.

„Letos je v plánu tento typ přepravy ještě více rozšířit – nyní máme ve flotile tři nákladní elektrokola, kterými obsluhujeme primárně pěší zóny a oblast starého města Bratislavy. Tímto způsobem zvládneme doručit průměrně 13 objednávek denně. Kurýři jezdí v ulicích od pondělí do pátku bez ohledu na počasí,“ uvedl mluvčí Alzy Patricie Šedivá.

Letos Alza zvažuje rozšíření cargo biků do Budapešti, kde jsou dobré podmínky pro cyklistiku, a možná i do Prahy. Zde ale podle mluvčí podmínky pro cyklisty stále nejsou dostatečné a v centru ani bezpečné.

Připravit se

Řada firem využívá nákladní kola hlavně proto, aby se připravila na další omezení vjezdu vozů se spalovacím motorem, která už dnes v řadě evropských metropolí existují, především se ale plánují do budoucna.

Třeba společnost Dachser zkouší v německém Stuttgartu nový citylogistický koncept, který kombinuje městský mini hub u partnerské firmy, cargo kola na elektřinu, dva nákladní elektromobily a vyspělý plánovací software. Šéf společnosti Bernhard Simon uvedl v rozhovoru pro časopis Logistika (který vyjde v červencovém vydání), že tento rozvozový systém nevykazuje nižší náklady, ale firma se tak připravuje na budoucí omezení dopravy v centrech měst.

„Výhodou tohoto typu dopravy je zejména jednoduché doručení i v dopravní špičce a šetrnost vůči životnímu prostředí. Na tento typ ekologické přepravy se také nevztahuje celá řada omezení pro nákladní vozy při vstupu do centra měst. Bratislavský magistrát například uděluje výjimky jen zcela výjimečně a za nemalý poplatek 4000 eur,“ uvedla Patricie Šedivá.

Související