Prodej nových osobních aut v Evropské unii se v červnu snížil o 7,8 procenta na 1,45 milionu vozů, což byl nejprudší propad od prosince. Uvedlo to ve středu Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Na vině je podle ACEA především menší počet pracovních dní, kterých bylo v uplynulém měsíci letos jen devatenáct, zatímco v loňském roce 21. Pokles zaznamenalo všech pět největších trhů.

Za celé první pololetí se pak poptávka v EU meziročně snížila o 3,1 procenta na 8,2 milionu. Mírné snížení vykázaly všechny velké evropské trhy s výjimkou Německa. Na tomto největším automobilovém trhu v Evropě se počet registrací nových osobních vozidel zvýšil o 0,5 procenta.

Prodej osobních vozidel klesá od zářijového zavedení nové metodiky měření emisí a spotřeby automobilů WLTP. Firmy, kterým se v některých případech dosud nepodařilo získat nová povolení, nejsou schopné dodávat tyto modely na trh a produkční výpadky automobilové odvětví v Evropě poškozují.

Ještě v květnu se přitom prodej po nepřetržitém devět měsíců trvajícím poklesu nečekaně mírně zvýšil o 0,1 procenta. Těžil ze dvou pracovních dní navíc a z obchodních pobídek pro starší dieselové vozy, napsala agentura Bloomberg.

V samotném červnu se počet registrací nových osobních aut v Německu snížil o 4,7 procenta, slabší byl i ve Francii (minus 8,4 procenta), Británii (minus 4,9 procenta), Itálii (minus 2,1 procenta) a Španělsku (minus 8,3 procenta). V Česku se podle údajů sdružení ACEA propadl o 15,5 procenta na 21 902 vozů.

Odbyt koncernu Volkswagen, jehož součástí je i česká Škoda Auto, klesl o 9,5 procenta. Samotná značka Škoda pak vykázala pokles o 8,6 procenta na 65 876 vozů. Podíl Škody na evropském trhu zůstal v červnu beze změny na 4,6 procenta, podíl celého VW se meziročně snížil na 24,6 z 25 procent.

Největší výrobce automobilů v Česku Škoda Auto v prvním pololetí dodala zákazníkům 620 900 vozů, což je meziročně o 4,9 procenta méně. Důvodem byl čtvrtinový pokles prodeje na největším trhu, v Číně. Tam zaznamenala Škoda pokles o 23,9 procenta na 125 900 prodaných aut, v červnu se pokles meziročně zmírnil na 13 procent.

Na ostatních trzích odbyt automobilky o 1,6 procenta vzrostl. V Německu, na svém druhém největším trhu, dodala 99 000 vozů a překonala tak loňský výsledek o 6,5 procenta. 

V Číně se prodej aut meziročně snížil o 9,6 procenta na 2,06 milionu vozů. Čína je přitom největším automobilovým trhem na světě. Za celé první pololetí se prodej snížil o 12,4 procenta na 12,3 milionu vozů. 

Kromě zpomalujícího ekonomického růstu a obchodní války se na snížení zájmu o auta v poslední době také podepsalo rychlejší zavádění nových emisních pravidel v 15 městech a provinciích, které se na celkovém prodeji aut v Číně podílejí více než 60 procenty. Provincie přijaly emisní standardy nazývané China 6 dříve, než stanovila centrální vláda, což vyvolalo nejistotu mezi výrobci a zmátlo spotřebitele, uvádí čínský svaz výrobců aut CAAM.

Podle agentury Bloomberg je Evropa na cestě vykázat druhý celoroční pokles prodeje aut za sebou. Sdružení ACEA již svůj odhad na letošek upravilo. Nově kvůli nejistotě doprovázející odchod Británie z EU a slábnoucí poptávce očekává pokles prodeje o jedno procento. Dříve odhadovalo jednoprocentní růst. Evropské automobilové odvětví až do loňska rostlo nepřetržitě od roku 2013.

Podle analytika ČSOB Petra Dufka červnový výsledek ovlivnil srovnávací základ z minulého roku, kdy například ve Švédsku prodej prudce vzrostl o 73 procent, ve Francii pak o devět procent.

"Dnes zveřejněné statistiky automobilového trhu nejsou rozhodně příznivé, nicméně za tragické je přímo považovat také nelze. Už třeba kvůli zmíněnému efektu srovnávacího základu. A ten zafunguje i v příštích číslech, protože právě loňské léto bylo poznamenané výrazným předzásobením před zavedením přísnějších emisních limitů," řekl s tím, že celý letošní rok zůstane trh v mírném minusu. Důvodem bude především nejistota omezující investice firem a odkládání nákupu ze strany spotřebitelů, kteří mohou vyčkávat na nástup nových "zelených" modelů nebo spekulovat na zavedení subvencí či jiných pobídek na nákup elektromobilů.

Červnový propad podle partnera EY Petra Knapa mohlo vedle menšího počtu pracovních dnů ovlivnit i extrémní horko. "Pozitivní je, že prodeje Škoda Auto v EU klesají výrazně méně než trh, takže patří k těm značkám, které zvyšují svůj tržní podíl," uvedl. Další vývoj podle něj bude závislý na tom, jak dlouho vydrží silná poptávka v Německu. "Negativní zprávy z velkých německých kolosů naznačují, že spotřebitelský optimismus může snadno a brzy poklesnout," dodal.

Díky podcastu Bruselský diktát pochopíte, že pro nás Čechy má mnohem větší význam dění v Evropě než v Praze a v Česku vůbec. Celé díly poslouchejte na