Stále více českých firem klade důraz na vlastní vývoj a inovace. Ty jsou společně s výzkumem primárním cílem investic pro čtvrtinu firem. Vyplývá to průzkumu, který pro Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) a Českou spořitelnu vypracovala agentura Ipsos mezi 400 podniky.

Třetina firem chce investovat do robotizace a automatizace. Zhruba polovina respondentů uvádí, že to pro ně brzy aktuální bude. Naproti tomu 44 procent firem míní, že pro ně digitalizace aktuální nebude nikdy. Většina firem si je vědoma změn v technologickém prostředí a ví, že bez nějaké formy digitalizace patrně nepřežijí, ukázal dál průzkum.

"Překvapivá je odpověď těch firem, které se nedomnívají, že by se jich technologické změny v budoucnu jakkoli dotkly. Důvodem může být specifičnost oboru podnikání, ale spíše si jen nedokázaly spojit obor s pojmem digitalizace," řekla místopředsedkyně představenstva AMSP ČR Pavla Břečková.

Od bank by firmy nejvíce uvítaly jednodušší přístup k úvěrům či nižší sazby a poplatky. Zmiňují i operativnější přístup k projednání úvěru, méně byrokracie, snížení úrokových sazeb u úvěrů, zrušení poplatků, vyšší úročení firemních depozit nebo lepší možnosti zhodnocovat volné peníze.

Na 82 procent firem považuje banku za potenciálního budoucího finančního partnera. Na druhé straně to ale podle Břečkové též svědčí o nerozvinutosti investičních alternativ a nízké vládní či daňové podpoře soukromých investorů na českém trhu.

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR zastřešuje malé a střední podniky, živnostníky a dále spolky, cechy a sdružení zastupující profesní zájmy malých podnikatelů. Založena byla v roce 2001 a zastupuje zájmy více než 250 tisíc podnikatelských subjektů.