Prodej nových osobních aut v Evropské unii za prvních osm měsíců letošního roku meziročně klesl o 3,2 procenta na 10,5 milionu. Jedinou velkou zemí, která zaznamenala zvýšení prodeje, je Německo s růstem o 0,9 procenta. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

V červenci se prodej aut zvýšil o 1,4 procenta na téměř 1,3 milionu. K růstu přispěly hlavně země střední Evropy, kde počet registrací nových aut vzrostl o 13,4 procenta. V srpnu ale už prodej v EU klesl o 8,4 procenta na 1,04 milionu, hlavně kvůli vysokému číslu z loňského srpna, kdy prodej před zavedením nových emisních standardů vzrostl o 31,2 procenta.

Jedničkou na evropském trhu je skupina Volkswagen, které prodej za leden až srpen klesl o 4,5 procenta na 2,6 milionu vozů a podíl na trhu se snížil na 24,8 procenta. Součástí Volkswagenu je i česká Škoda Auto. Ta ale prodej zvýšila o 1,4 procenta. Škoda má na trhu EU podíl 4,8 procenta. Nejvýraznější propad pak zaznamenala automobilka Nissan, a to o 27,3 procenta. Prodej aut ze skupiny FCA, které patří mimo jiné značky Fiat a Chrysler, se snížil o 12,1 procenta.

Srpnový pokles o 8,4 procenta byl podle analytika ČSOB Petra Dufka zatím letos nejvýraznější, jeho význam ale nelze zveličovat. "Loňská červencová, srpnová a zářijová čísla byla vůbec silně poznamenaná změnami regulací emisí. První dva uvedené měsíce byly ve znamení silného růstu, září zase rapidního poklesu. Proto i meziroční srovnání nyní vypadá tak divoce. Abychom se dobrali nějakého reprezentativnějšího obrázku, má smysl se dívat spíše na roční čísla nebo alespoň na úhrny od začátku roku. Ty naznačují útlum trhu o zhruba tři procenta, a to už není nijak dramaticky překvapivý obrázek," podotkl. Září podle něj nejspíš přinese svižný růst registrací nových aut, protože loni touto dobou trh spadl téměř o čtvrtinu.

ACEA v červnu zhoršila výhled prodeje osobních aut v Evropské unii na letošní rok. Očekává, že počet registrací osobních vozů letos klesne o jedno procento na více než 15 milionů. Důvodem je nejistota kolem vystoupení Británie z EU či změny makroekonomických podmínek.

Růst prodeje aut v EU od roku 2015 zpomaluje. Zatímco v roce 2015 prodej vzrostl o 9,5 procenta, loni už to bylo jen o 0,1 procenta.

Počty registrací nových vozů v Evropské unii:

Zdroj: acea.be

Díky podcastu Bruselský diktát pochopíte, že pro nás Čechy má mnohem větší význam dění v Evropě než v Praze a v Česku vůbec. Celé díly poslouchejte na