Data ve zdigitalizované postmoderní době, ve které žijeme, představují novou měnu. A datové sklady technologických gigantů slouží doslova jako trezory, jejichž bitové mince umožňují oběh a zaručují důvěryhodnost celého obchodního modelu. Víru v tento systém ostatně vyjadřujeme každodenním využíváním nejrůznějších on-line služeb, za něž místo penězi platíme sdílením svých dat. Proč nás tedy překvapuje existence směnného kurzu mezi našimi daty a penězi reálného světa?

Dotýkáme se mobilních telefonů více než svých partnerů. První naše pohyby po probuzení směřují k vibrujícím zařízením, během dne trávíme hodiny ve společnosti virtuálních přátel, těšíme se z jejich hodnocení našich nejpovedenějších momentů, svoje kroky podřizujeme navigacím a predikcím všeho druhu. Usínáme za jemného blikání posledních postů, večerních zpráv, videí či poslechu oblíbených audioknih. Proč nás tedy překvapuje, když společnost provozující operační systém telefonu má o našem životě aktuálnější informace než kolega v práci?

Důvod našeho podivu, někdy možná až rozhořčení, spočívá ve víře, že nám data mají sloužit. Nám, jejich vlastníkům, subjektům jejich existence. Data nás mají provázet při cestách po digitálním světě. Mají nám umožňovat hladší průchod procesy, varovat nás před nebezpečím, zvyšovat relevanci komunikace, obohacovat naše interakce. Prostě zlepšovat naši zákaznickou zkušenost se životem. A když se tak neděje, zažíváme pocit křivdy, ztráty důvěry, času a nyní − už nepřekvapivě − i peněz.

Pavel Vaněček

Autor pracuje v České spořitelně jako data science designér a snaží se v datech hledat odpovědi na byznysové otázky. Rád si hraje s daty všech velikostí, propojuje výzkum a zákaznickou zkušenost s data science technikami. Přednáší o segmentacích nebo o vizualizaci dat. Je ženatý, má tři děti a jedno elektrokolo.

Je proto dobře, že společnost prochází osvětou v oblasti používání dat. Že si lidé začínají uvědomovat jejich hodnotu a zvyšují očekávání od firem, kterým svoje data svěřují. Že není hanbou ani projevem slabosti se při podepisování obchodních podmínek na moment zastavit a promyslet, zda skutečně souhlasíme s připojením dané společnosti do našeho portfolia virtuální směny. Takový okamžik je důležitý i pro samotnou firmu, protože tím kromě legislativních povinností dává najevo, že je nám připravena doručovat vyšší přidanou hodnotu. Využívat nasbíraná data v náš prospěch, hledat v nich nejen odpovědi na svoje otázky, ale především na jejich základě překládat svoje služby do naší lepší zákaznické zkušenosti.

Až příště nahrajete momentku z mobilu na svoji oblíbenou sociální síť, zkuste se zamyslet, jakou hodnotu jste za to obdrželi a jak to ovlivnilo váš život.

Článek byl publikován ve speciální příloze Hospodářských novin.