Nošovická automobilka Hyundai omezila výrobu. Každé druhé pondělí až do konce letošního roku budou její zaměstnanci doma se 70 procenty platu. Firma snížením výroby reaguje na pokles prodeje automobilů. Uvedla to ve svém úterním vydání Mladá fronta Dnes (MfD).

"Po čtyřech letech růstu zájmu o naše vozy a překračování výrobních plánů jsme letos poprvé mírně pocítili dopad ochlazení poptávky na trhu automobilů, o němž se již delší dobu hovoří, a snížili jsme výrobní plán o 2,8 procenta," uvedl mluvčí nošovické automobilky Pavel Barvík.

Podle něj i přes toto opatření je automobilka stále nad hranicí výrobní kapacity, na kterou byl závod stavěn. "Tempo výroby, což je přes 1400 vozů denně, udržujeme dál. Situaci jsme vyřešili zavedením několika nevýrobních dnů v měsíci, při nichž mají zaměstnanci ve výrobě pracovní volno s garancí 70 procent mzdy," doplnil mluvčí.

Propouštět se zatím automobilka, v níž pracuje přes tři tisíce lidí, nechystá. Zaměstnance si chce udržet na příští rok, kdy v souvislosti s představením nových modelů počítá s opětovným navýšením výroby. Obdobně jako v automobilce poslali část lidí na nucenou dovolenou také v ostravské huti Liberty Steel, kde si zaměstnanci buď vybírají dovolenou, nebo dostávají 70 procent platu.

Nošovická automobilka vyrobila za tři čtvrtletí 235 tisíc vozů, tedy meziročně o 5,4 procenta méně. Celkově však výroba osobních aut v Česku meziročně stoupla o 0,7 procenta na 1,067 milionu vozů. Největší Škoda zvýšila za devět měsíců produkci o 2,5 procenta na 670 156 automobilů. Kolínská TPCA, která vyrábí vozy značek Peugeot, Citroën a Toyota, hlásí zvýšení produkce o 2,7 procenta na 161 953 vozidel. 

"Výkonnost českého autoprůmyslu je v tomto roce i nadále dobrá. K růstu produkce přispívá především silná pozice a konkurenceschopnost tuzemských automobilek na zahraničních trzích, kam směřuje většina naší produkce. Důležitým faktorem je pro nás růst prodejů nových vozidel v Německu (+ 2,5 procenta), o jehož budoucí ekonomický vývoj má řada odborníků obavy. Ani my nežijeme ve vakuu, tamní situaci sledujeme, stejně jako další vývoj okolo odchodu Velké Británie z EU. Aktuální výsledky a vývoj nám ale dávají důvod k mírnému optimismu, že bychom i v roce 2019 mohli ve výrobě vozidel přinejmenším vyrovnat loňský rekordní rok," uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar.