Značka Geis zmizí v Česku z trhu balíkových přeprav. Skupina oznámila, že prodává své balíkové firmy v České republice a na Slovensku společnosti DPDgroup. Podrobnosti o prodeji neuvedla, transakci ještě budou muset schválit antimonopolní úřady v obou státech.

Geis Parcel CZ a Geis Parcel SK patří mezi hlavní poskytovatele balíkových služeb ve svých zemích. Obě společnosti jsou podle tiskové zprávy dlouhodobě ziskové. DPD tak posílí svou přítomnost v Česku i na Slovensku. „Trh s balíkovou přepravou neustále roste. Proto chceme i nadále zkvalitňovat a rozšiřovat služby,” řekl Miloš Malaník, generální ředitel a jednatel společnosti DPD CZ.

Společnost Geis se chce do budoucna soustředit na své tradiční klíčové aktivity v oblasti spedičních služeb, smluvní skladové logistiky a letecké a námořní přepravy a rozšiřovat v těchto oblastech svou pozici ve střední Evropě. Balíkové aktivity tvoří aktuálně čtvrtinu celkového obratu společností Geis v České republice a na Slovensku a šest procent obratu celé skupiny. V oblasti balíkové logistiky bude Geis v budoucnu úzce spolupracovat s DPD.

„Poté, co jsme se v České republice a na Slovensku více než 25 let úspěšně podíleli na rozvoji balíkového trhu, je nyní ten pravý čas, abychom předali naše balíkové aktivity specializované balíkové společnosti s celoevropským pokrytím,“ uvedli Hans-Georg Geis a Wolfgang Geis, řídicí partneři skupiny, v tiskové zprávě.

Doručování je nejsložitější a nejdražší fází přepravy balíkových zásilek. V poslední době se proto množí případy spolupráce mezi firmami, které si částečně konkurují. Často se odehrávají v rámci přepravních aliancí, kdy si dopravci rozdělí doručování v jednotlivých zemích.

Největšími konkurenty DPD na trhu balíkových služeb v ČR jsou Česká pošta a společnost PPL, která patří do skupiny Deutsche Post DHL. Právě ta provedla letos v létě další výraznou změnu na tuzemském trhu balíkových služeb, když se dohodla na spolupráci s Rakouskou poštou. 

Zatímco v Česku má od září vozit rakouské zásilky společnost PPL, na Slovensku se o balíky DHL naopak postará tamní dceřiná firma Rakouské pošty. Oba poštovní koncerny přitom tuto spolupráci začaly už na jaře na rakouském trhu.

Rakouská pošta původně zamýšlela převzít českou logistickou firmu In Time, ve které  již měla podíl. Nakonec však odstoupila od této transakce, která ji měla mimo jiné přivést k vybudování regionální vstupní brány pro čínské zboží, a místo toho se dohodla na spolupráci při doručování balíků právě s Deutsche Post DHL. 

In Time nakonec koupili majitelé e-commerce společnosti Mall Group, kteří doručovací společnost spojí do zvláštní firmy spolu s Uloženkou.

Posuzování už začalo

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže už začal posuzovat nákup balíkové služby Geis Parcel CZ skupinou DPDgroup. "K navrhovanému spojení soutěžitelů má dojít zejména v oblasti služby doručování malých balíkových zásilek. Rozhodnutí ve výše uvedené věci dosud nebylo vydáno," uvedl úřad na stránkách. Námitky proti tomuto spojení lze úřadu zaslat do pěti dnů od zveřejněného oznámení.

Skupina Geis, založená v roce 1945, se sídlem v německém Bad Neustadtu se vyvinula v globálního poskytovatele logistických služeb s více než 6500 zaměstnanci ve 116 vlastních pobočkách a logistických místech v celé Evropě.

DPD CZ a DPD SK jsou stoprocentně vlastněné dceřiné společnosti GeoPost a jsou součástí její mezinárodní sítě DPDgroup. Skupina celosvětově zaměstnává 75 000 doručovatelů a provozuje 42 000 odběrných bodů. Každý den doručí 5,2 milionu balíků prostřednictvím značek DPD, Chronopost, SEUR a BRT. GeoPost v roce 2018 zaznamenala tržby ve výši 7,3 miliardy eur.

Související