Japonská automobilka Nissan Motor zruší nejméně 4300 z celkového počtu zhruba 139 000 pracovních míst, převážně v managementu v centrálách ve Spojených státech a v Evropě. Natrvalo se chystá rovněž zavřít dvě továrny. Tvrdí to čtyři zdroje, na které se odvolává agentura Reuters. Škrty se dotknou i reklamních a marketingových rozpočtů.

Druhý největší výrobce aut v Japonsku bojuje s nečekaným poklesem prodeje a čelí dopadům kauzy kolem svého bývalého šéfa Carlose Ghosna. "Situace je hrozivá. Je to buď, anebo," řekl agentuře Reuters zdroj blízký vyššímu managementu Nissanu.

Za Ghosna se Nissan pustil do celosvětové expanze, přidal nové modely, masivně vstupoval na trhy v Indii, Rusku, Jihoafrické republice a v jihovýchodní Asii. Výrazně také investoval do propagace a marketingu. V současné době ale mnohé nové modely nedosahují prodejních cílů. Jokohamské vedení firmy odhaduje, že až 40 procent její globální výrobní kapacity se nevyužívá vůbec, anebo nedostatečně.

Část vedení se obává, že Nissan, který tvoří alianci s francouzským Renaultem a japonskou automobilkou Mitsubishi, v posledním čtvrtletí roku 2019 zaznamenal další ztrátu. A že by ve ztrátě mohlo podnikání automobilky skončit i za celý finanční rok, který se uzavře na konci března.

Restrukturalizační plán oznámil Nissan oficiálně loni v červenci. Tehdy uvedl, že do roku 2023 propustí téměř desetinu pracovní síly a sníží celosvětovou výrobu svých aut o deset procent. Tehdy firma sdělila, že ve 14 továrnách zruší po jedné výrobní lince.

Ghosn byl v listopadu 2018 v Japonsku zadržen a postupně obviněn z několika trestných činů, mimo jiné z toho, že nepřiznal všechny příjmy a že zneužil firemní peníze. Později byl propuštěn na kauci s tím, že nesmí opustit Japonsko. Před koncem loňského roku ale uprchl do Libanonu, kde je dosud. Obvinění vznesená proti své osobě odmítá a tvrdí, že jeho zatčení je výsledkem komplotu některých jeho bývalých kolegů.