Zavřená škola neznamená konec učení. Rozdíl ve způsobu, jak učit bez dětí ve třídě, se ale razantně liší nejen mezi různými školami, ale i mezi jednotlivými učiteli na stejné škole. Podobně jako ve zbytku společnosti je znát velký rozdíl ve vztahu k moderním technologiím, které mají největší potenciál překlenout následující týdny.

"Osmileté gymnázium, kam chodí starší dcera, okamžitě aktivovalo on-line výuku, na základní škole, kam chodí ta mladší, se zatím nic neděje," svěřil se kolega Martin Ehl ze zahraniční redakce Hospodářských novin. Stejnou zkušenost mají desetitisíce dalších rodičů v celém Česku.

V tuto chvíli stovky aktivních kantorů hledají nejefektivnější způsob, jak zůstat s dětmi v kontaktu a udržet výuku v chodu. Jen sdílený dokument "Studujeme z domova", který slouží jako zdroj odkazů na nejrůznější on-line aplikace a výukové materiály, si prohlíží desítky učitelů. Stejně jako u podobných crowdsourcovaných dokumentů ale hrozí zahlcení – do seznamu se může dostat příliš mnoho tipů, které často mají jen malou užitnou hodnotu a aktuálního problému se dotýkají jen okrajově.

"Zdrojů je dost, potřebujeme ale vytvořit návody, jak s nimi mají učitelé, kteří je doposud nevyužívali, pracovat," vysvětluje aktuální náplň své práce Daniel Pražák, jeden z výrazných propagátorů moderních metod výuky v Česku. Základní příručku pro učitele zveřejnilo 12. března večer i ministerstvo školství na svém webu. Primárně jde o překlad 15 základních pravidel on-line výuky od americké neziskové organizace Global Online Academy a o řadu odkazů na informační zdroje shodných se sdíleným dokumentem, který vytvářejí sami učitelé.

Nutnost vysvětlit a naučit správně používat nové on-line systémy připomínají i IT experti, kteří se ve vzdělávání angažují delší dobu a vyzývají kolegy, aby zkusili tento typ pomoci nabídnout školám ve svém okolí. "Učíme učitelky nahrávat video, pracovat s on-line nástroji, řešit videokonference, on-line formuláře atd. Zda to půjde, ukáže příští týden. A určitě pomůže, pokud ajťáci vyhledají školu v okolí a nabídnou jí svou pomoc," říká Jindřich Šaršon, zakladatel vývojářské společnosti TappyTaps. Pro zájemce o pomoc se školením učitelů vytvořil i manuál.

S výukou doma bude pomáhat i Česká televize, plánuje od pondělka spustit výuku pro první stupeň základních škol - matematiku, češtinu, prvouku a cizí jazyky. 

 

Zatím jste si přečetli 30 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Komentáře ke článku

Hynek Krátký 14.03.2020 23:18
My učitelé jsme teď zavaleni obrovskou spoustou nabídek mnoha aplikací, je problémem se v tom vyznat. Je to podobné situaci, kdy musíte vymalovat pokoj a nevíte si rady, co k tomu pořídit. Moc vám nepomůže, když vás známý zavede do hypermarketu a ukáže vám nedohledné regály plné zboží... Pomůže vám člověk, který vám řekne: vymalovat pokoj? K tomu potřebujete štafle, kyblík barvy, váleček na natírání, plachty na přikrytí nábytku. A potom vám ke každé položce nabídne 2-3 možnosti, ze kterých si vyberete. Takovému postupu se v IT řeči říká architektura systému. Tato architektura systému musí být založena na tzv. business procesech, tj. seznam činností, které organizace provádí. O tom mají ajťáci jen velmi mlhavou představu. Hlavní procesy ve výuce jsou: a) organizování, b) výklad nové látky, c) procvičování, d) zkoušení, e) evidence f) individuální konzultace. Architektura systému musí počítat s těmito základními procesy a k nim pak hledat jednotlivé nástroje. Podle vlastní praxe z minulého týdne dnes vím, že tato architektura se může i u jednotlivých tříd lišit (tedy ne v popisu procesů, ale v nástrojích, které je podporují). Na trhu existuje nerovnováha, protože naprostá většina IT systémů podporuje jen proces procvičování, ale to je jen jeden z procesů - teprve jejich souhrn znamená kvalitní vzdělávání.
Pavel Valchář 13.03.2020 16:51
Kdyby to bylo tak, jak autor naznačuje, tak by byly školy zbytečné, ale tak to není. Osobní kontakt lze těžko kvalitně a plnohodnotně nahradit...
Redakce iHNed - Otakar Schön 13.03.2020 20:38
To, že je možné kvalitní vzdělávání doma, je nepopiratelné. Ostatně v Austrálii to umí systémově kvůli malé hustotě obyvatel ve vnitrozemí, například. Neznamená to, že je to lepší než klasická škola, jen, že je to možnost. A u domácí výuky stejně jako u té školní záleží na tom, jak kvalitní má dítě učitele. Ostatně i u standardní školy je vliv rodičů důležitý. Společenský vliv školy je jiná věc, v textu se snažím naznačit, že pro děti existují řešení, jak neztratit měsíc času.
Jan Šedo 13.03.2020 08:37
Po dobu uzavření škol mohou všichni učitelé a rodiče využít elektronické verze učebnic Hejného metody vydané společností H-mat, o.p.s. skrz portál www.h-edu.cz ( https://www.h-edu.cz/ucebnice/27ef8e0f-e644-43de-abe8-245ffba65985) včetně metodických komentářů a webinářů k Hejného metodě. Online prostředí umožňuje i tvorbu vlastních pracovních listů.
Newsletter

KaranTéma HN

Jste doma a už nevíte, co si přečíst, na co se podívat, jak zabavit děti? Právě pro vás jsme spustili nový newsletter KaranTéma HN.

Každý všední den vám pošleme pár tipů na zajímavé články, knížky, filmy, seriály nebo recepty.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Týden s technologiemi Otakara Schöna

Události posledního týdne ve světě technologií podle Otakara Schöna

Editor rubriky Tech Otakar Schön pro Vás vybírá nejzajímavější nebo nejzásadnější události ze světa technologií, které se odehrály v uplynulém týdnu. Každý pátek v podvečer najdete ve své mailové schránce.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru