Pokud by tajné služby soutěžily o to, která více zaujme českou veřejnost, momentálně by vedla ruská rozvědka. Kauza Ricin prostě táhne. Hned v závěsu je ale Čína, a s ohledem na sílu a zázemí "klubu" se na první místo tabulek určitě brzo vrátí.

Jednoduše řečeno, pokud druhý nejslavnější fotbalový klub v zemi vlastní Čína, jejich obchodní zájmy prosazuje "populární" Jarda Tvrdík a k tématu se ještě často a rád vyjadřuje prezident Miloš Zeman, není se co divit. Může za to samozřejmě vzrůstající role Číny ve světě a u nás také postoje a chování politiků, kteří se na vztazích k ní profilují.

Špionáž přitom využívá každá země, ať už pro směřování své zahraničí politiky, nebo například při uzavírání strategických obchodů.

Všichni o ní vědí, počítají s ní, a právě proto má také každá země svou kontrarozvědku, která proti ní bojuje, nebo ji spíše monitoruje a drží pod kontrolou.

Zájmem každého státu je samozřejmě snaha dostat se k důležitým, ale neveřejným informacím. U států s velmocenskými ambicemi, kde navíc lze o jejich demokratičnosti pochybovat, se ale objevují i snahy ovlivňovat dění v zemi ať už prostřednictvím "poučených" politiků, nebo přes vliv na veřejnost. Do hry se v takových případech vrací takzvaná aktivní opatření (oblíbená metoda KGB a dalších komunistických tajných služeb včetně československé I. správy SNB za dob studené války), tedy například skrytá podpora různých "nezávislých spolků", které kopou za svého chlebodárce, články v mediích hájící "vhodné" názory nebo naopak špinící zastánce těch opačných.

Metody, jak proniknout do prostředí hostitelské země, jsou v podstatě podobné. Rozvědčíkům je jasné, že jsou pod dohledem, a snaží se tedy získat domácí spolupracovníky.

Oblíbeným způsobem jsou navenek přátelské a vstřícné aktivity, kurzy jazyků, semináře, srazy podnikatelů, kulturní akce. Tam všude lze vytipovat vhodné kandidáty a na nich dále pracovat.

Zatím jste si přečetli 20 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru