Růst elektromobility je rizikem pro stabilitu elektrických distribučních sítí. Tento problém lze řešit instalacemi stacionárních baterií asociovaných s dobíjením anebo nezávisle na dobíjení. Můžete to vysvětlit?

Současná distribuční síť by nároky masivního dobíjení neutáhla. Posílit přípojky by ale znamenalo zdlouhavá povolení, rozkopání ulic a vysoké náklady. Instalací velkokapacitních baterií (tzv. BESS) lze rychle a jednoduše parametry stávající sítě vylepšit. Pokud se navíc BESS zkombinuje, mohou elektromobily částečně čerpat zelenou energii a zčásti čerpat energii z baterií. Zatížení sítě se tím podstatně sníží.

Můžete pro laiky popsat funkci bateriového úložiště?

Funkce BESS jsou ohromně univerzální. Například větrné a solární elektrárny mohou díky úložišti dodávat energii do sítě rovnoměrněji. Distributoři mohou efektivněji řídit přenos energie a regulovat její parametry (např. napětí s dalším zdrojem energie nebo frekvenci). Průmyslovým podnikům BESS poskytuje spolehlivou zálohu a výrazně snižuje jejich odběrové špičky.

Jak očekáváte, že se budou vyvíjet bateriové technologie? Má perspektivu jiná technologie než li-ion? Jak se vyvíjejí a budou vyvíjet ceny bateriových systémů založených na li-ion?

Li-ion je aktuálně nejvyspělejší a zároveň nejodzkoušenější technologie. Cena meziročně klesá cca o 10−15 procent, což zvyšuje dostupnost. Vývoj jde kupředu, ale li-ion je zatím sázka na jistotu.

Již před několika lety jste instalovali v Česku první baterii spojenou s dobíječkou (a fotovoltaikou) v pražských Holešovicích pro PRE. Jak přesně toto zařízení funguje?

Jde o první stanici, která zkombinovala dobíjení s vlastní výrobou a bateriovým úložištěm. Baterie se průběžně nabíjí zelenou elektřinou z fotovoltaiky, což snižuje odběry ze sítě. Současně se mohou nabíjet dva elektromobily a jeden elektroskútr. Díky čerpání energie z baterie a fotovoltaiky jsou dopady na okolní síť minimální. Baterie navíc pomáhá regulovat odchylky v napětí.

Článek byl publikován ve speciální příloze Hospodářských novin Elektromobilita.